لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

متیس: ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است


ژنرال متیس ایران را «بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان» می‌داند.
ژنرال متیس ایران را «بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان» می‌داند.

وزیر دفاع جدید آمریکا روز شنبه ۱۶ بهمن گفت: «تا آنجا که به موضوع ایران مربوط است [باید بگویم که] به‌راستی بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان است.»

به گزارش خبرگزاری‌ها، ژنرال جیمز متیس شنبه شانزدهم بهمن در یک نشست خبری در کنار همتای ژاپنی خود، در سفر به توکیو، این سخنان را بیان کرد.

ژنرال متیس در مورد آنچه «حمایت ایران از تروریسم» نامید، افزود: «نادیده گرفتنش سودی ندارد. به حال خود گذاشتن هم سودی ندارد و در عین حال نیازی هم برای افزودن بر تعداد نیروهایی که در حال حاضر در خاورمیانه داریم نمی‌بینم.»

وی با اشاره به مسئله افزایش نیروهای آمریکایی در خاورمیانه افزود که «همیشه توان این کار را داریم اما فعلاً فکر نمی‌کنم لازم باشد.»

ژنرال مایکل فلین مشاور امنیت ملی آمریکا نیز جمعه پانزدهم بهمن گفته بود که «اقدامات تخاصمی» ایران «دیگر تحمل نخواهد شد».

ژنرال فلین دو روز پیش نیز به ایران اخطار داده بود که «در مدار رصد آمریکا قرار گرفته است».

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، نیز جمعه گفت که آمریکا در برخورد با ایران جدی است و همان‌گونه که رئیس جمهوری گفته است «هیچ گزینه‌ای منتفی نیست».

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از آنکه گفت، «هیچ گزینه‌ای در مورد ایران حذف نشده است»، روز جمعه نیز در یک پیام توئیتری نوشت: «ایران با آتش بازی می‌کند».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که آمریکا روز جمعه نیز ناو یواس‌اس کول را به سوی آب‌های منطقه باب‌المندب در جنوب غربی یمن اعزام کرد تا از مسیرهای دریایی منطقه حفاظت کند.

ناو آمریکایی چهار روز پس از آن به سوی باب‌المندب اعزام شد که یک حمله نیروهای حوثی مورد حمایت ایران به ناوچه نظامی سعودی در غرب یمن، در روز دوشنبه گذشته، به کشته شدن دو نظامی و زخمی شدن سه نظامی دیگر عربستان منجر شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه سیزده شرکت و دوازده فرد را در ایران، لبنان، چین و امارات، به دلیل ارتباط با «توسعه موشک‌های بالیستیک» و «فعالیت‌های تروریستی» ایران در فهرست تحریمی قرار داد.

گسترش فهرست تحریمی آمریکا پس از آن بود که ایران تأیید کرد یک موشک را در روزهای گذشته آزمایش کرده است.

با وجود واکنش تند آمریکا به شلیک موشک بالیستیک ایران، سپاه پاسداران شنبه شانزدهم بهمن یک رزمایش موشکی جدید در استان سمنان را با شعار «تحقیر تحریم و تهدید» آغاز کرد.

واکنش چین و کره شمالی به حضور ژنرال متیس در ژاپن و کره جنوبی

حضور ژنرال متیس در ژاپن و سپس کره جنوبی برای گفت‌وگو با مقام‌های ارشد دولت‌های توکیو و سئول در چارچوب نخستین سفر خارجی ژنرال متیس از زمان احراز پست وزارت دفاع در دولت دونالد ترامپ صورت گرفته است.

ژنرال متیس روز شنبه در نشست خبری در کنار تومومی اینادا وزیر دفاع ژاپن، از موضع توکیو حول جزیره‌های مورد اختلاف میان ژاپن با چین حمایت کرد و گفت که این جزیره‌ها باید در مالکیت ژاپن باشد.

اما چین در واکنش از آمریکا خواست «موضع جانبدارانه نگیرد و رفتار مسئولیت‌پذیر از خود نشان دهد».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین شنبه گفت که «آمریکایی‌ها نباید این موضوع را پیچیده‌تر کرده و باعث بی‌ثباتی جنوب شرقی آسیا شوند».

چین می‌گوید، جزیره‌های مورد اختلاف از صدها سال پیش «بخشی دیرینه» از خاک این امپراطوری بوده است.

همزمان، حکومت کره شمالی شنبه شانزدهم بهمن در واکنش به حضور ژنرال متیس در جنوب شرق آسیا گفته است، آمریکا و کره جنوبی شبه جزیره کره را به آستانه «یک جنگ هسته‌ای» نزدیک می‌کنند.

در آستانه سفر ژنرال متیس به آسیای شرقی، آمریکا به حکومت کره شمالی اخطار شدید داده بود که اقداماتش با پاسخ قاطع روبه‌رو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG