لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

درخواست فدراسیون کشتی ایران برای بازنگری در عدم صدور روادید تیم آمریکا


افتتاحیه جام تختی در اسفند ماه ۸۸؛ تیم آمریکا ۱۵ بار از زمان انقلاب بهمن ۵۷ در مسابقات کشتی به میزبانی ایران شرکت کرده است.
افتتاحیه جام تختی در اسفند ماه ۸۸؛ تیم آمریکا ۱۵ بار از زمان انقلاب بهمن ۵۷ در مسابقات کشتی به میزبانی ایران شرکت کرده است.

رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی ایران در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان، خواستار آن شده که «مراجع ذی‌صلاح» در مورد صدور روادید برای کشتی‌گیران آمریکایی تجدید نظر کنند و امکان حضور تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۷ به میزبانی ایران را فراهم کنند.

وزارت خارجه ایران، روز جمعه ۱۵ بهمن، اعلام کرد که وزارت خارجه ایران اعلام کرد که به تلافی دستورمنع موقت ورود شهروندان ایران به آمریکا، به تیم ملی کشتی آزاد این کشور برای شرکت در مسابقات جام جهانی ویزا نخواهد داد.

در همان روز اعلام شد که فدراسیون کشتی ایران نیز در نامه‌ای به فدراسیون جهانی خواستار معرفی جایگزین برای تیم ملی آمریکا شده است.

مسابقات جام جهانی کشتی در روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه در کرمانشاه برگزار می‌شود، و چند روز پس از اعلام منع موقت ورود به آمریکا برای شهروندان ایرانی، وزارت خارجه ایران که تهدید به عمل متقابل برای شهروندان آمریکایی کرده بود، اعلام کرد که موضوع صدور روادید برای کشتی‌گیران آمریکایی را به «کمیته‌ای ویژه» ارجاع داده است.

کمیته‌ای که نتیجه بررسی‌های آن محروم کردن کشتی‌گیران آمریکایی از حضور در ایران بود.

با این حال رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی ایران، در نامه خود به مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در دولت حسن روحانی، گفته است که کشتی‌گیران ایرانی «همواره پس از انقلاب فارغ از مسائل سیاسی» در مسابقات کشتی «حضور مطلوب و به یادماندنی» داشته‌اند و اکنون تقاضا دارند «دولت ایران به علت اهمیت رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد به عنوان یکی از مهم‌ترین مسابقات دنیای کشتی، اجازه بدهند تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در جام جهانی در کرمانشاه حضور داشته باشند».

آقای خادم در نامه خود به «ابراز علاقه قهرمانان و مدیران کشتی آمریکا» برای حضور در رقابت‌های جام جهانی در ایران اشاره کرده، و بار دیگر تأکید کرده که موضوع صدور روادید برای کشتی‌گیران آمریکایی، «در اسرع وقت توسط مراجع ذی‌ربط مورد بازنگری قرار گیرد».

شبکه خبری رویترز در گزارشی در مورد تصمیم ایران به عدم صدور روادید برای کشتی‌گیران آمریکایی اشاره کرده که تیم ملی کشتی آمریکا از زمان انقلاب اسلامی بهمن ۵۷، ۱۵ بار در مسابقاتی که در ایران برگزار شده حضور داشته است.

دو کشور کمتر از یک سال پس از انقلاب بهمن ۵۷، به دلیل اشغال و گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده در تهران توسط گروه موسوم به دانشجویان پیرو خط امام، روابط خود را قطع کردند، و در نزدیک به چهار دهه گذشته رسماً رابطه دیپلماتیک نداشته‌اند.

سی‌ان‌ان در گزارش خود یادآوری کرده که تیم ملی کشتی آمریکا، هنوز «رسماً» در جریان امتناع ایران به عدم صدور روادید قرار نگرفته، و به نقل از مقام‌های کشتی آمریکا نوشته است که اگر تصمیم به محروم کردن کشتی‌گیران آمریکایی از حضور در رقابت‌های کرمناشاه واقعیت داشته باشد، «بسیار ناامیدکننده است» چرا که «کشتی با رقابت و حسن‌نیت ورزشی در ارتباط است و جایی برای سیاست نیست».

هنوز از واکنش رسمی مقام‌های ایرانی به درخواست رئیس فدراسیون کشتی گزارشی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG