لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

روسیه، ترکیه و ایران مذاکره بر سر جزئیات آتش‌بس در سوریه را «آغاز کردند»


سربازان روس در بخش قدیمی شهر حلب
سربازان روس در بخش قدیمی شهر حلب

وزارت خارجه قزاقستان می‌گوید کارشناسان روسیه، ترکیه، ایران و سازمان ملل متحد، دیدارهای فنی و گفت‌وگو بر سر جزئیات اجرای آتش‌بس در سوریه را، در آستانه، پایتخت قزاقستان، آغاز کرده‌اند.

به گزارش رویترز وزیر خارجه قزاقستان این موضوع را صبح روز دوشنبه ۱۸ بهمن اعلام کرده و در عین حال افزوده است که اردن نیز به روند گفت‌وگوها پیوسته‌است: «انتظار می‌رود نمایندگان اردن، برای نخستین بار [در مذاکرات] حضور پیدا کنند».

خبرگزاری دولتی روسیه، اسپوتنیک، نیز به نقل از «منابع مطلع»، از حضور نمایندگان اردن در مذاکرات خبر داده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، مقام‌های سه کشور ِ طرف گفت‌وگو در مذاکرات آستانه، قرار است به موضوعات «حفظ آتش‌بس، و همکاری برای کنترل و رصد موارد نقض آن» و در عین‌حال «همکاری بر سر کمک‌رسانی‌های انسان‌دوستانه و افزایش اعتماد میان دولت و اپوزیسیون» بپردازند.

خبرگزاری تسنیم نیز گفته قرار است «نظارت بر رژیم آتش‌بس، که طبق توافق ۲۹ دسامبر (توافق صورت‌گرفته میان روسیه و ترکیه) در جریان است، مورد بررسی قرار گیرد».

روزنامه حریت، چاپ ترکیه، می‌گوید از منظر آنکارا، که حزب‌الله لبنان و نیروهای دولتی سوریه را «مسئولان اصلی موارد نقض آتش‌بس» می‌داند، سهیم کردن ایران در روند آتش‌بس سوریه، یک «موفقیت» به شمار می‌رود.

مقام‌های ایران از دیگر سو، مخالفان بشار اسد، که از حمایت ترکیه برخوردار هستند را بارها به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

اما موضوع دیگری که روزنامه حریت به آن اشاره کرده، «هشدار» دولت ترکیه به مخالفان سوری در مورد ممانعت آن‌ها از شرکت در مذاکرات مربوط به «آینده تشکیل دولت در سوریه» است؛ و به‌طور مشخص «قانون اساسی‌ که قرار است ۲۰ فوریه در ژنو به بحث گذاشته شود».

اشاره حریت به قانون اساسی ارائه‌شده از سوی سوریه به نماینده مخالفان اسد است. پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که بخشی از مخالفان سوری که در آستانه حاضر شده و با وزیر خارجه روسیه دیدار کرده‌اند، «پیش‌نویس ارائه شده را نپذیرفته‌اند». ⇦​در مورد پیش‌نویس قانون اساسی پیشنهادی سوریه بیشتر بخوانید

در کنار این‌ها خبر پیوستن اردن به مذاکرات سوریه نیز تازگی دارد. در تابستان گذشته روسیه پیشنهاد تشکیل ائتلافی علیه داعش با حضور بشار اسد، عربستان، اردن و ترکیه را داده بود؛ آن‌هم در زمانی که دمشق در محاصره نسبی قرار گرفته بود و حکومت اسد هنوز با موفقیت‌های ماه‌های گذشته فاصله داشت. پیشنهادی که البته به جایی نرسید. ⇦بیشتر بخوانید: افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه؛ علل و پیامد‌ها

تازه‌ترین تحولات در آستانه در حالی صورت می‌گیرد که گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه»، عمدتا متشکل از شبه‌نظامیان کـُرد «یگان‌های مدافع خلق»، اعلام کرده‌اند با «افزایش کمک‌های دولت ترامپ» فاز تازه‌ای از عملیات علیه «داعش» در رقه را آغاز کرده‌اند. ترکیه، گروه ی‌پ‌گ را یک گروه تروریستی می‌داند و با تشکل کــُرد دیگری به نام «شورای ملی کـردهای سوریه» گفت‌وگو می‌کند.

XS
SM
MD
LG