لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

اسد: اولویت ترامپ برای مبارزه با داعش امیدوارکننده است


بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، می‌گوید اولویتی که رئیس جمهوری تازه آمریکا برای مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) قائل شده «امیدوارکننده» است، اما باید دید اقدامات عملی او در این راستا چه خواهد بود.

به گزارش روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن خبرگزاری رویترز، بشار اسد این مطلب را خطاب به گروهی از روزنامه‌نگاران بلژیکی بیان کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری تازه آمریکا، شکست دادن گروه حکومت اسلامی را از اهداف عمده خود توصیف کرده و همچنین با امضای فرمانی از نهادهای نظامی آمریکا خواسته است طی ۳۰ روز طرحی را برای دست یافتن به این منظور ارائه کنند.

آقای ترامپ پیش از این همچنین از احتمال قطع کمک‌های کشورش به شورشیان سوری ضد اسد و همچنین احتمال همسویی با روسیه و بشار اسد در نبرد با داعش سخن گفته است.

بنا به گزارش روز سه‌شنبه رویترز و خبرگزاری روسی تاس، بشار اسد در سخنان تازه خود در مورد اولویتی که دونالد ترامپ برای شکست داعش قائل شده گفته است که «ما هم شش سال است که همین درخواست را داریم.»

آقای اسد افزود: «به نظرم این امیدوارکننده است، اما باید منتظر شد و برای این‌که توقع اقدامات عملی داشته باشیم هنوز زود است.»

رئیس‌جمهوری سوریه در پایان سخنانش گفت که این امر «ممکن است به همکاری بین ایالات متحده و روسیه مرتبط باشد که به نظر ما برای بقیه جهان هم مثبت است، و البته همان‌طور که گفتم هنوز برای قضاوت زود است.»

گروه حکومت اسلامی که اعلام ایجاد «خلافت اسلامی» کرده هنوز بخش‌هایی از مناطق بیابانی نیمه شرقی سوریه و کرانه‌های فرات را تحت کنترل خود دارد و شهر رقه را مقر اصلی خود قرار داده است.

جاده‌های منتهی به شهر رقه هم‌اکنون تحت فشار حملات یک گروه مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» و نیروهای کُرد سوریه قرار دارد.

نیروهای دمکراتیک سوریه روز ۱۶ بهمن ماه اعلام کردند که عملیات تازه آنها با «افزایش حمایت‌های ائتلاف بین‌المللی [به رهبری آمریکا]» آغاز شده‌است.

این گروه گفته است فاز تازه عملیاتی، هم از طریق حملات هوایی و هم با کمک‌های زمینی نیروهای ویژه ائتلاف به رهبری آمریکا انجام می‌شود.

در همین حال روز سه‌شنبه خبر رسید که شهر الباب، مهم‌ترین منطقه حضور و فعالیت گروه داعش در استان حلب سوریه، تحت محاصره کامل نیروهای دولتی و شورشیان مخالف قرار گرفته‌است.

جنگ داخلی سوریه تاکنون حدود چهار صد هزار کشته و میلیون ها آواره بر جای گذاشته و گزارش‌های زیادی نیز از شکنجه و قتل اسیران و مخالفان توسط نیروهای متخاصم مخابره شده است.

در یکی از تازه‌ترین گزارش‌ها، سازمان عفو بین‌الملل گفته است که حکومت بشار اسد، از زمان آغاز جنگ داخلی طی پنج سال گذشته، حدود ۱۳ هزار نفر «عمدتاً غیرنظامی» را «مخفیانه» اعدام کرده و جسد آن‌ها را به گورهای دست‌جمعی سپرده است.

XS
SM
MD
LG