لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

امکان صدور دوباره مجوز برای استفاده هواپیماهای روسی از حریم هوایی ایران


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز شنبه ۲۳ بهمن از امکان صدور دوباره مجوز برای عبور هواپیماهای روسی از فضای ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای شمخانی در این باره در گفت‌وگویی اظهار داشت که «عبور هواپیماهای روسیه از آسمان ایران منوط به طی مقدمات و تصمیمات مشترکی است که به نیازمندی‌های میدانی در مبارزه با تروریسم مرتبط است.»

وی افزود: «همکاری مشترک ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه ابعاد جامع و گسترده‌ای دارد و در صورت لزوم با اعلام نیاز مسئولین دفاعی کشور امکان صدور مجوز برای عبور هواپیماهای روسی از فضای ایران برای پشتیبانی از عملیات زمینی در سوریه وجود دارد.»

این سخنان سه روز پس از آن بیان می‌شود که لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، نیز گفت که مسکو در صورت لزوم برای انجام عملیات علیه «تروریست‌ها» در سوریه از زیرساخت‌های نظامی ایران استفاده خواهد کرد.

ایران و روسیه در جنگ داخلی سوریه همکاری نظامی و سیاسی مشترکی دارند که پیش از این دامنه این همکاری به استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی «نوژه» در شهر همدان نیز کشیده شد.

وزارت دفاع روسیه روز ۲۶ مردادماه سال جاری برای نخستین بار اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور برای بمباران مواضع مخالفان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از پایگاه شکاری همدان استفاده کرده‌اند.

همدان میزبان پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ایران به نام شاهرخی (نوژه) است که انتشار این خبر در آن زمان با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد و مخالفان و موافقان دربارهٔ این موضوع اظهارنظر کردند.

این نخستین بار پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که ایران به طور رسمی تأیید کرد یک کشور خارجی از پایگاه‌های نظامی آن استفاده کرده است که همین مسئله با مخالفت برخی نمایندگان مجلس مواجه شد.

علی شمخانی روز سی‌ام آذر در یک نشست مطبوعاتی با اعلام این‌که ایران و روسیه در سوریه «قرارگاه مشترک» دارند و در بُعد نظامی «کار مشترک» می‌کنند گفت که «برخی از حوادث از جمله استفاده از فضای هوایی ایران که صورت گرفت در همین چارچوب بود.»

XS
SM
MD
LG