لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

رهبر ایران در دیدار با نخست‌وزیر سوئد: «توافق‌ها روی کاغذ باقی نماند»


رهبر و رئیس جمهور ایران در دیدار با نخست‌وزیر سوئد خواستار اجرایی شدن توافق‌های ایران با کشورهای اروپایی در یک سال و نیم گذشته و حمایت اتحادیه اروپا از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی برای همکاری با ایران شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با استفان لوفین با تأکید بر اینکه «اغلب توافقات» کشورهای اروپایی با ایران در یک سال و نیم گذشته «عملی» نشده، از نخست‌وزیر سوئد خواست به نحوی عمل کند که توافق‌های دو کشور «صرفاً بر روی کاغذ باقی نماند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دیدار همچنین گفت: «سوئد به‌دلیل ارتباطات طولانی با ایران، در چشم مردم ما کشوری خوش‌نام است و این خوش‌بینی ملت‌ها به یکدیگر، زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها خواهد بود».

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این بارها تأکید کرده که سفرهای هیئت‌های اروپایی به تهران پس از توافق اتمی وین تاکنون نتیجه عملی نداشته است.

تحلیل احمد علوی، اقتصاددان در سوئد در مورد روابط دوجانبه ایران و سوئد
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:47 0:00
لینک مستقیم

رئیس‌جمهور ایران در نشست خبری مشترک با نخست وزیر سوئد گفت که اتحادیه اروپا باید از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی حمایت کند تا از ظرفیتهای بعد از برجام «بتوانند حداکثر استفاده» را ببرند و «منافع مشترک ایران و اتحادیه اروپا به دست آید».

حسن روحانی تأکید کرد که حتی در دوران تحریم هم روابط ایران با سوئد ادامه پیدا کرد و مواضع این کشور درباره پرونده اتمی ایران هم «میانه و متعادل» بود.

بر اساس این گزارش نخست‌وزیر سوئد نیز در این نشست خبری گفت که حضور هیئت بزرگ تجاری و نیز مسئولان سازمان‌های بزرگ سوئدی در سفر وی به ایران، عزم این کشور را برای ارتقای روابط با جمهوری اسلامی نشان می‌دهد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اخیراً گفته است که در دیدار با اعضای دولت دونالد ترامپ، مطمئن شده که دولت جدید آمریکا به «اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران متعهد است».

هر چند وزیران دفاع و امور خارجه جدید آمریکا گفته‌اند که بهتر است توافق هسته‌ای ایران حفظ شود اما در اجرای آن سختگیری بیشتری به عمل آید، اما اخیراً مایک پنس، معاون آقای ترامپ خبر داده بود که دستگاه حاکمه جدید آمریکا، برجام را همچنان توافقی بد می‌داند و در حال ارزیابی آن است.

وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۲۸ دی، در چهارمین گزارش سه ماهه خود از اجرای توافق اتمی وین اعلام کرده بود که «همه موانع و محدودیت‌های گسترده» ناشی از تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است.

به گفته این وزارتخانه، در عین حال سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، باعث «نوعی بلاتکلیفی و نگرانی در مورد آینده برجام در میان تعدادی از شرکت‌های خارجی» شده و آنان منتظر «راهبرد دولت جدید آمریکا» هستند.

اخیراً بانک سلطنتی اسکاتلند اعلام کرد که فشارهای دولت بریتانیا را که سهامدار عمده این بانک است برای تشویق معامله با ایران نپذیرفته است، چون معامله با آن کشور را هنوز پر مخاطره می‌داند.

نخست‌وزیر سوئد در نشست خبری همچنین بحث در مورد مسائل منطقه، حقوق بشر، بحران سوریه و روابط ایران با سایر بازیگران منطقه‌ای و عربستان را از جمله محورهای گفت‌وگوی خود با رئیس‌جمهور ایران عنوان کرد.

استفان لوفین شامگاه جمعه در صدر هیئتی بلندپایه از جمله نمایندگان ۴۰ شرکت تجاری وارد تهران شد و صبح روز شنبه مورد استقبال رسمی رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

بر پایه گزارش‌ها، پس از دیدار هیئت‌های دو کشور پنج سند همکاری در زمینه نوآوری و فناوری، آموزش عالی و تحقیقات، حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور زنان و خانواده به امضای طرفین رسیده است.

دیدار نخست‌وزیر سوئد با رهبران ایران در شرایطی است دست‌کم یک پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد هم‌اکنون در ایران در زندان به سر می‌برد و خانواده او و سازمان‌های حقوق بشری از تهدید او به اعدام خبر می‌دهند.

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی مقیم سوئد، از بهار امسال در تهران در زندان به سر می‌برد و اخیراً همسر او اطلاع داده که قاضی صلواتی پس از رسیدگی به آقای جلالی او را دریافت حکم «اعدام به اتهام جاسوسی» تهدید کرده است.

در این زمینه سازمان عفو بین‌الملل سوئد خواستار آن شده بود که نخست‌وزیر سوئد در دیدار با مقام‌های ایرانی موضوع پرونده او را پیگیری کند اما مشخص نیست در این دیدارها اشاره‌ای به این موضوع شده است یا نه.

XS
SM
MD
LG