لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

بانک مرکزی: رشد حدودا ۳۰ درصدی حجم نقدینگی در ایران


حجم نقدینگی در ایران با ۲۸.۱ رشد نسبت به آذرماه سال گذشته به رقمی معادل یک تریلیون و ۱۸۴ هزار میلیارد تومان رسید.

خبرگزاری‌ها روز پنج‌شنبه، ۲۸ بهمن، نوشتند که جدیدترین گزارش بانک مرکزی از رشد ۱۶.۵ درصدی حجم نقدینگی در مقایسه با اسفندماه سال گذشته حکایت دارد.

در این افزایش حجم نقدینگی٬ سهم پول ۱۵۴ هزار میلیارد تومان و سهم شبه‌پول که عمده آن را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد ۱۰۳۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

بانک مرکزی ایران در دی‌ماه در گزارشی حجم نقدینگی در پایان آبان‌ماه امسال را هزار و ۱۶۲ تریلیون تومان اعلام کرده بود.

نقدینگی در ایران طی یک دهه گذشته به شدت افزایش یافته‌ است.

این رقم در آغاز کار دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد از آن زمان تاکنون نقدینگی در ایران بیش از ۱۷ برابر شده‌ است.

این موضوع از سوی شماری از کار‌شناسان اقتصادی به عنوان یکی از علت‌های اصلی نرخ بالای تورم در ایران عنوان شده‌ است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، حجم نقدینگی در دی‌ماه سال ۹۳ به رقمی معادل ۹۴۶ هزار میلیارد تومان و در دی‌ماه سال ۹۲ به رقمی معادل ۵۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

حجم نقدینگی در دی‌ماه سال ۹۰ هم حدود ۳۲۷ هزار میلیارد تومان و در دی‌ماه سال ۸۹ نیز ۲۷۶ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

برخی اقتصاددانان می‌گویند که یکی از عوارض حجم بالای نقدینگی٬ تورم بالاست که منجر به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش فشار‌های اقتصادی به افراد کم‌درآمد می‌شود.

در مردادماه سال ۱۳۹۳ نیز عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرد که یک‌چهارم نقدینگی در ایران در دست حدود ۶۰۰ نفر است.

آقای یوسفیان ملا نقدینگی در ایران در آن سال را ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام و افزوده بود که حدود صد میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات در اختیار ۶۰۰ نفر قرار گرفته است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی٬ عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶، هم در روز ۱۳ بهمن ماه امسال گفت که «پیش‌بینی مجلس افزایش ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در سال آینده است.»

آقای جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: «مجلس تلاش کرده است برای کاهش نقدینگی٬ بودجه [سال ۹۶} را به سمت افزایش تولید ببرد.»

XS
SM
MD
LG