لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

نخست‌وزیر عراق آغاز عملیات در غرب موصل را اعلام کرد


عملیات ارتش عراق برای بازپس‌گیری شهر، در پایان مهر‌ماه آغاز شد
عملیات ارتش عراق برای بازپس‌گیری شهر، در پایان مهر‌ماه آغاز شد

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، اول اسفند ماه، رسما از آغاز عملیات برای بازپس‌گیری موصل از گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، در غرب این شهر خبر داد. تصرف غرب موصل از سوی ارتش عراق، به‌‌معنی آزادسازی شهر است.

آقای عبادی در یک سخنرانی تلویزیونی گفته است «مرحله تازه عملیات را در این لحظه اعلام می‌کنیم… [عملیات] برای آزاد کردن غرب موصل».

او افزوده است که «نیروهای ما آزادسازی شهروندان از دهشت‌آفرینی داعش را آغاز کرده‌اند».

ساعاتی پیش از این سخنرانی، ارتش عراق با پخش هوایی اعلامیه‌هایی در مناطق غربی موصل، به شهروندان و ساکنان این منطقه از شهر که هنوز در تصرف «داعش» است، خبر داد عملیات در این بخش به‌زودی آغاز خواهد شد.

ارتش عراق، شبه‌نظامیان متحد آن و پیش‌مرگه‌های کرد با کمک ائتلاف به رهبری آمریکا بخش اصلی شرق موصل را به تصرف خود درآورده‌اند. موصل که در اوج پیشروی‌ها خلافت خودخوانده اسلامی در سال ۲۰۱۴ میلادی به تصرف داعش درآمد، مهم‌ترین شهر عراق است که این گروه افراطی در اختیار گرفت.

عملیات ارتش عراق برای بازپس‌گیری شهر، در پایان مهر‌ماه آغاز شد.

در بخشی از اعلامیه‌هایی که در بخش غربی شهر پخش شده، آمده است «نیروهای مسلح متعلق به شما [مردم عراق]، با توکل بر خدا، در حال پیش‌روی در مسیر درست قرار دارند».

در بخشی دیگر گفته شده «آماده استقبال از فرزندان نیروهای مسلح و همکاری با آن‌ها… برای کاستن از تلفات و افزایش سرعت عملیات، باشید».

در اعلامیه‌ای دیگر نیز به نفرات داعش هشدار داده شده تا «سلاح را زمین بگذارند و تسلیم شوند».

برآوردها حاکی از حضور شماری بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ هزار نفر از شهروندان غیرنظامی، آمیخته با شماری از شبه‌نظامیان داعش در بخش غربی موصل است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز ۳۰ بهمن گزارش داده بود که غذا، آب و سوخت در شهر نایاب شده و با بهایی بسیار گزاف به فروش می‌رسد.

همزمان با پخش اعلامیه‌های ارتش عراق، سازمان ملل متحد خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان و در اولیت قرار دادن این موضوع شده‌است.

در بهمن ماه ژنرال استفن تونسند، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، ابراز امیدواری کرده بود که تصرف کامل موصل در عراق و رقه در سوریه، و آزادسازی این دو شهر مهم از کنترل «داعش»، «طی شش ماه پیش‌رو» پایان یابد.

XS
SM
MD
LG