لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

پیشروی نیروهای عراقی به سوی فرودگاه موصل


نیروهای عراق با پشتیبانی آمریکا روز یکشنبه اول اسفند به سوی فرودگاه موصل پیشروی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش عراق اعلام کرد که فرودگاه موصل، نخستین هدف برای بازپس‌گیری بخش غربی موصل است که تحت تصرف نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) قرار دارد.

بیانیه‌های ارتش عراق حاکی از آن است که نیروهای عراقی در نخستین ساعت حمله، چند دهکده و یک ایستگاه برق را تصرف کرده و چند شبه‌نظامی گروه حکومت اسلامی را کشته‌اند.

چند ساعت پیشتر، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، رسما از آغاز عملیات برای بازپس‌گیری موصل خبر داده بود. تصرف غرب موصل از سوی ارتش عراق، به ‌‌معنی آزادسازی این شهر خواهد بود.

آقای عبادی در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که «نیروهای ما آزادسازی شهروندان از دهشت‌آفرینی داعش را آغاز کرده‌اند.»

قبل از این سخنرانی، نیروی هوایی عراق با پخش اعلامیه‌هایی در مناطق غربی موصل، به شهروندان و ساکنان این منطقه از شهر، خبر داده بود که عملیات در این بخش به‌زودی آغاز خواهد شد.

ارتش عراق، شبه‌نظامیان متحد آن و پیش‌مرگه‌های کرد با کمک ائتلاف به رهبری آمریکا بخش اصلی شرق موصل را به تصرف خود درآورده‌اند. موصل که در اوج پیشروی‌ها خلافت خودخوانده اسلامی در سال ۲۰۱۴ میلادی به تصرف این گروه درآمد، مهم‌ترین شهر عراق است که این گروه افراطی در اختیار گرفت.

عملیات ارتش عراق برای بازپس‌گیری شهر، در پایان مهر‌ماه آغاز شد.

ارتش عراق در اعلامیه‌ای دیگر به نیروهای داعش هشدار داد تا «سلاح بر زمین بگذارند و تسلیم شوند.»

برآوردها حاکی از حضور شماری بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن از شهروندان غیرنظامی، همراه با شماری از شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی در بخش غربی موصل است.

همزمان با پخش اعلامیه‌های ارتش عراق، سازمان ملل متحد خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان و در اولویت قرار دادن این موضوع شده‌ است.

ژنرال استفن تونسند، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، در بهمن ماه ابراز امیدواری کرده بود که تصرف کامل موصل در عراق و رقه در سوریه، و آزادسازی این دو شهر مهم از کنترل «داعش»، «طی شش ماه پیش‌رو» پایان یابد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی عراق نوشت که حملات انتحاری گروه حکومت اسلامی به یک ایستگاه بازرسی ارتش عراق در شرق شهر موصل، پنج کشته برجای گذاشت.

بر اساس این گزارش، در این حمله، سه سرباز و دو مهاجم انتحاری کشته شدند.
منابع امنیتی همچنین گفتند که حدود دو تن نیز در جریان این دو حمله انتحاری زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG