لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۱

اعتراض ایران به سخنان وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مونیخ


پس از آنکه وزیر خارجه ترکیه در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ایران را با «فرقه‌گرایی» و تلاش برای «تضعیف عربستان سعودی و بحرین» متهم کرد، وزارت خارجه ایران در واکنشی این سخنان را «غیرسازنده» خواند.

در سخنانی که از وزیر خارجه ترکیه در یکی از نشست‌های امنیتی مونیخ منتشر شده، مولود چاوش‌اغلو از «سیاست‌های فرقه‌گرایانه» ایران در منطقه که به گفته او با هدف تضعیف عربستان سعودی و بحرین پیگیری می‌شود، انتقاد کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز او همچنین تأکید کرده که کشورش مخالف هرگونه «تفرقه دینی و فرقه‌ای» است.

در واکنش به این سخنان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، ترکیه را «در سودای خام بازگشت به امپراطوری» توصیف کرده و مسئولان این کشور را متهم کرده است که با دست زدن به «اقدامات مداخله‌گرایانه، غیرقانونی، غیرمشروع و حمایت از گروه‌های تروریستی» موجب «خونریزی و افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه» می‌شوند.

او افزوده است که آنها نمی‌توانند با «فرافکنی» از زیر بار مسئولیت چنین اقداماتی شانه خالی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین اضافه کرده است که «آنها باید بدانند که بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه مقصری جز آنها و برخی دیگر از کشورهای متوهم ندارد؛ و لذا نباید و نمی‌توانند با اتهام زدن به دیگران از گرداب خودساخته رهایی یابند».

سخنگوی وزارت خارجه ایران چندی پیش هم به سخنان رئیس‌جمهور ترکیه با مضمون نقش ایران در مجادلات قومی و مذهبی در منطقه واکنش نشان داده و این سخنان را «از روی جوزدگی» توصیف کرده بود.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه و پاسخ دستگاه دیپلماسی ایران به این سخنان در حالی است که دو کشور به همراه روسیه تلاش‌هایی را برای برقراری آتش‌بس در سوریه و گفت‌وگو میان گروه‌های سوری دنبال می‌کنند.

این تلاش‌ها که تازه‌ترین دور آن در روزهای اخیر در قالب مذاکراتی در آستانه پایتخت قزاقستان در جریان بود، در شرایطی است که ایران و روسیه حامی دولت بشار اسد هستند، اما ترکیه از برخی از گروه‌های مخالف اسد حمایت می‌کند.

ترکیه تا چندی پیش تأکید می‌کرد که حل بحران سوریه بدون کنار رفتن بشار اسد از قدرت ممکن نیست، گرچه اخیراً برخی مسئولان این کشور گفته‌اند که همچون گذشته اصراری به کناره گرفتن اسد ندارند.

در عین حال موضع وزیر خارجه ترکیه در قبال ایران، هم‌راستا به اظهاراتی است که روز یکشنبه از زبان وزیر دفاع اسرائیل و وزیر خارجه عربستان سعودی ابراز شد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در آخرین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ در نشستی تأکید کرد که تقسیم‌بندی واقعی، میان یهودیان و مسلمانان نیست بلکه «میان میانه‌روها و تندروهاست»، و ایران را متهم کرد که هدف نهایی‌اش، تضعیف عربستان سعودی است.

وزیر خارجه عربستان سعودی هم در همین روز ایران «نیرویی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه» معرفی کرد که تلاش می‌کند عربستان را نابود کند.

عادل الجبیر اضافه کرد که «تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، بسیار مشکل خواهد بود تا با چنین کشوری معامله کرد».

تأکید بر رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و لزوم تغییر در سخنان دیگر حاضران در نشست امنیتی مونیخ نیز بازتاب داشت و از جمله سناتور جمهوری‌خواه، لینزی گراهام، در سخنانی تأکید کرد که اگر ایران مایل است به گونه‌ای دیگر با آن رفتار شود، باید به چنین رفتارهایی پایان دهد.

XS
SM
MD
LG