لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

ژنرال متیس: آمریکا قرار نیست نفت عراق را کنترل کند


حضور ژنرال متیس در عراق گامی برای تشدید مبارزه با گروه حکومت اسلامی توصیف شده است.
حضور ژنرال متیس در عراق گامی برای تشدید مبارزه با گروه حکومت اسلامی توصیف شده است.

ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، که در سفری غیرمنتظره به بغداد رفته است می‌گوید ارتش آمریکا در عراق حضور ندارد تا «نفت این کشور را کنترل کند». پیشتر، به نقل از دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا، گفته شده بود که آمریکا باید چاه‌های نفتی عراق را به کنترل خود در می آورد.

جیمز متیس که روز دوشنبه دوم اسفند وارد عراق شد، ابراز امیدواری کرد بتواند ارزیابی دست اولی از جنگ در عراق داشته باشد. وی این اظهارات را همزمان با تلاش نیروهای عراقی برای بازپس گیری غرب موصل از دست گروه حکومت اسلامی (داعش) بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع آمریکا در سفر خود به عراق ممکن است با پرسش‌هایی درباره اظهارات و اقدامات ترامپ از جمله تلاش آمریکا برای کنترل نفت عراق و ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور عمدتا اسلامی به ایالات متحده از جمله عراق روبرو شود.

به نوشته رویترز، وزیر دفاع آمریکا خواستار مستثنی شدن عراقی‌هایی، که با ارتش آمریکا در این کشور کار می‌کنند، از طرح ممنوعیت ورود به خاک ایالات متحده شد.

وی گفت: از فرمان اجرایی جدیدی که ممکن است در دست تهیه باشد خبر ندارد. «ولی مطمئن هستم که گام‌هایی برخواهیم داشت تا به عنوان مثال، کسانی که همراه ما می‌جنگند بتوانند وارد خاک ایالات متحده شوند».

حضور جیمز متیس در عراق گامی برای تشدید مبارزه با گروه حکومت اسلامی توصیف شده است که از برنامه‌های اصلی دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری بود.

یک روز پیش از سفر وی، حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، از آغاز عملیات زمینی علیه غرب موصل خبر داد که شبه‌نظامیان داعش در آنجا تحت محاصره ارتش این کشور هستند. تخمین زده می‌شود که ۶۵۰ هزار غیرنظامی ساکن این منطقه نیز در محاصره هستند.

شبه‌نظامیان داعش ماه گذشته و پس از ۱۰۰ روز درگیری از شرق این شهر بیرون رانده شدند.

آمریکا گفته است که نیروهای مورد پشتیبانی واشینگتن ظرف شش ماه آینده هم شهر موصل و هم رقه در سوریه که پایگاه اصلی داعش است را بازپس خواهند گرفت.

ژنرال متیس می‌گوید که به دنبال ارزیابی دست اول از جنگ در عراق طی بازدیدش از این کشور است.

به نوشته رویترز، بررسی وزیر دفاع آمریکا ممکن است راه را برای اعزام نیروهای نظامی بیشتر ایالات متحده به عراق باز کند. در حال حاضر کمتر از شش هزار نیروی نظامی آمریکایی در عراق و سوریه حضور دارند.

XS
SM
MD
LG