لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

نخست‌وزیر ترکیه: دوران تازه‌ای از روابط با دولت جدید آمریکا آغاز شده‌است


ییلدریم
ییلدریم

خبرگزاری دولتی ترکیه از نخست‌وزیر آن کشور نقل کرده‌است که «دوران تازه‌ای از روابط با دولت تازه ایالات متحده آغاز شده‌است». رجب طیب اردوغان نیز می‌گوید، ارتش ترکیه شهر منبج در سوریه را از کنترل نیروهای کـرد خارج خواهد کرد.

سخنانی که به نقل از بن‌علی ییلدریم بیان شده، در پی دیدار با معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مایک پنس، در جریان نشست امنیتی مونیخ منتشر شده‌است. آقای پنس پس از آن نشست برای دیدار با سران اتحادیه اروپا و ناتو به بروکسل رفت.

روابط آنکارا و واشینگتن در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، دستخوش فراز و نشیب‌های زیادی شد؛ آمریکا از گروه‌های شبه‌نظامی عمدتا کــرد در نبردهای سوریه حمایت می‌کند، ترکیه آن دسته از شبه‌نظامیان که به یگان‌ها مدافع خلق وابسته‌اند را «گروه تروریستی» می‌داند. از سوی دیگر آنکارا به‌تاکید خواستار استرداد فتح‌الله گولن، خطیب منتقد اردوغان شده‌است، دولت ایالات متحده از چنین اقدامی خودداری کرده‌است.

در عین حال وضعیت در شمال سوریه، پیش‌روی‌های «نیروهای دمکراتیک سوریه» به‌سوی رقه و خواسته‌های مطرح‌شده از سوی آنکارا برای عملیات نظامی ارتش و متحدانش در بازپس‌گیری رقه از گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نیز، همچنان پرسش‌هایی در مورد روابط آمریکا و ترکیه مطرح می‌کند.

روزنامه صباح، چاپ ترکیه، هفته گذشته به نقل از رئیس‌جمهوری آن کشور گفته بود «هدف بعدی آنکارا پس از الباب (شهری که مورد حمله نیروهای متحد ترکیه و ارتش آن قرار گرفت) منبج است». در تابستان گذشته این شهر سوریه از تصرف نیروهای داعش درآمده و به کنترش شبه‌نظامیان کــرد درآمد.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» که خود عمدتا از کـردها تشکیل شده در حال پیشروی به سوی رقه است و به تازگی اعلام کرده دولت دونالد ترامپ، قول داده حمایت‌های بیشتری از این گروه بکند.

این خود در حالی‌ست که نخست‌وزیر ترکیه از احتمال حضور نیروهای آن کشور در آزادسازی رقه سخن گفته‌است.

روزنامه حریت، می‌گوید بن‌علی ییلدریم در پاسخ به این پرسش که اگر دولت ترامپ اقدام به تلاش‌ها برای آزادسازی رقه با کمک یگان‌های مدافع خلق بکند، ترکیه چه خواهد کرد، پاسخ داده «به من چنین احساسی [از گفت‌وگو با معاون رئیس‌جمهوری آمریکا] دست نداد؛ آن‌ها هنوز در حال ارزیابی اوضاع هستند. باید ببینیم نتیجه چه خواهد شد».

نخست‌وزیر ترکیه چهار روز پیش در ۱۸ فوریه نیز گفته بود کشورش در جریان آزادسازی رقه از کنترل گروه داعش «هرچند نه به‌طور مستقیم» حضور خواهد داشت. یک روز پس از آن بود که اردوغان گفت در صورت موافقت با آمریکا و ائتلاف ضد داعش، ترکیه نفرات «حکومت اسلامی» را از رقه بیرون خواهد کرد.

ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن، در حال حاضر در عملیات موسوم به «سپر فرات» در شمال سوریه حضور دارند و هم با افراد داعش و هم با شبه‌نظامیان کرد درگیر هستند.

XS
SM
MD
LG