لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

سازمان ملل: مذاکرات صلح سوریه بر «گذار سیاسی» متمرکز خواهد بود


بازماندگان جنگ حلب
بازماندگان جنگ حلب

دفتر سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد که مذاکرات این هفته برای دستیابی به صلح در سوریه بر موضوع «گذار سیاسی» متمرکز خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل کانتت، رییس دفتر استفان دی میستورا روز سه‌شنبه سوم اسفند در جمع خبرنگاران با اشاره به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل که بر ضرورت «مذاکره و فرایند گذار سیاسی» در سوریه تاکید می‌کند، اظهار داشت که این «گذار سیاسی» همچنان مبنا و اساس گفت‌وگوهایی است که از روز پنج‌شنبه این هفته در ژنو آغاز می‌شود.

مسئله گذار سیاسی و اصرار اپوزیسیون سوریه مبنی بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت، عمده‌ترین چالش مذاکرات پیشین بوده است چرا که دمشق تاکید دارد که درباره سرنوشت رییس‌جمهوری سوریه کوچک‌ترین مذاکره‌ای نمی‌کند.

این در حالی است که اپوزیسیون سوریه مسئله گذار سیاسی در این کشور را در پیوند با کناره‌گیری اسد از سمت ریاست جمهوری می‌داند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد با توجه به این شرایط به نظر می‌رسید که در روزهای اخیر استفان دی میستورا «چندان علاقه‌ای به کاربرد اصطلاح گذار سیاسی در سوریه نداشت»، اما اکنون از سخنان رییس دفتر او چنین بر می‌آید که در آستانه مذاکرات صلح بار دیگر نقطه تاکید بر گذار سیاسی گذاشته شده است.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود اظهارات احمد رمضان، سخنگوی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه را بازتاب داده است که عنوان می‌کند مهم‌ترین مسئله در این دوره مذاکرات همان گذار سیاسی خواهد بود.

وی اظهار داشت: «تمرکز نمایندگان اپوزیسیون بر طرح تشکیل یک دولت انتقالی خواهد بود و آنها برنامه کاملی را در این باره ارائه می‌کنند که بر پایه قطعنامه‌های بین‌المللی است».

مایکل کانتت همچنین عنوان کرده که موضوع این مذاکرات «تاسیس یک حکومت قابل اطمینان و غیرفرقه‌ای است که همه گروه‌ها را در برگیرد» و همچنین بحث زمان‌بندی برای اجرای فرایند نگارش قانون اساسی جدید نیز از موضوعات عمده دیگر آن است.

این همه در حالی است که حکومت سوریه در نبردهای ماه‌های اخیر دست بالا را داشته و از جمله توانسته است شرق حلب را که دست شورشیان بود، باز پس بگیرد.

XS
SM
MD
LG