لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

کمپین حقوق بشر: بازداشت چند فعال مدنی و سیاسی و یک روزنامه‌نگار


کمپین‌ بین‌المللی حقوق بشر در ایران: مجید اسدی، زندانی سیاسی پیشین، بار دیگر بازداشت شده است.
کمپین‌ بین‌المللی حقوق بشر در ایران: مجید اسدی، زندانی سیاسی پیشین، بار دیگر بازداشت شده است.

کمپین‌ بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز دوشنبه، نهم اسفندماه، اعلام کرد که مجید اسدی، زندانی سیاسی پیشین، بار دیگر بازداشت شده است.

بنا بر این گزارش، روز سوم اسفند مجید اسدی توسط ماموران در خانه خود در کرج بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

مجید اسدی فعال دانشجویی سابق دانشگاه علامه طباطبایی تهران است و نخستین بار در سیزدهم تیرماه ۱۳۸۷ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از حدود سه ماه با سپردن وثیقه آزاد شد.

وی در اسفند به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به چهار سال زندان محکوم شد و هجدهم خرداد ۱۳۹۴ با پایان محکومیتش آزاد شد.

در همین حال کمپین بین‌المللی حقوق بشر اعلام کرد که طاهره ریاحی روزنامه‌نگار و دبیر سرویس خبرگزاری برنا، نزدیک به دو هفته پیش از زندان اوین «تماس کوتاه چند ثانیه‎ای با خانواده‎اش» داشته و از آن موقع اطلاعی از وی در دسترس نیست.

بنا بر این گزارش، طاهره ریاحی روز هفتم دی‌ماه ۱۳۹۵ در دفتر خبرگزاری برنا بازداشت شد و در زمان بازداشت اتهامش «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

این گزارش می‌افزاید که طاهره ریاحی هنگام مکالمه تلفنی با گریه گفته است که «دیگر منتظر من نباشید.»

پیش از این خبرهایی مبنی بر آسیب‌دیدگی چشم طاهره ریاحی در زندان منتشر شده بود. همچنین «وعده آزادی» وی با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیونی هنوز عملی نشده است.

در همین حال گزارش شده فرزانه جلالی، دانشجوی محروم از تحصیل و فعال حقوق زنان اهل کرمانشاه روز پنج‌شنبه، پنجم اسفندماه، در پی تماس تلفنی به «اداره ثبت اسناد» بازداشت شده، و هم‌اکنون در بازداشتگاه میدان نفت متعلق به اداره کل اطلاعات کرمانشاه است.

به‌ گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر، فرزانه جلالی، فارغ‌ التحصیل رشته مردم‌شناسی دانشگاه تهران و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران است. وی که سال ۸۹ از تحصیل محروم شد، از جمله پیگیر وضعیت دختران سوخته در مدرسه شین‌آباد بود.

XS
SM
MD
LG