لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

مخالفت رهبر اکثریت سنا با کاهش شدید بودجه وزارت خارجه آمریکا


میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا، می‌گوید او از کاهش شدید بودجه وزارت خارجه آن کشور، آن‌طور که دولت در نظر دارد، حمایت نخواهد کرد. سناتور مک‌کانل می‌گوید کاهش شدید بودجه، به‌ تصویب نمایندگان نخواهد رسید.

آقای مک‌کانل، همچنین، دهم اسفند ماه در جمع خبرنگاران گفته است جمهوری‌خواهان هنوز در مورد بیمه درمانی که قرار است جایگزین بیمه درمانی تصویب‌شده در دولت اوباما -موسوم به اوباماکـِر- شود، به توافق نرسیده‌اند.

حزب جمهوری‌خواه در هر دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره، اکثریت را در اختیار دارد و تصویب قوانین و طرح‌های پیشنهادی به‌طور مشخصی به رای نمایندگان آن بستگی دارد.

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام از دیگر نمایندگان کنگره است که با کاهش شدید بودجه حوزه دیپلماسی مخالفت کرده‌است.

اشاره سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه به موضوع بودجه، به گزارش‌هایی باز می‌گردد که طی دو روز اخیر منتشر شده و حاکی‌ست دولت دونالد ترامپ قصد دارد بودجه دفاعی آن کشور را ۵۴ میلیارد دلار افزایش دهد. به گفته کاخ سفید افزایش بودجه قرار است از محل صرفه‌جویی در برنامه‌های داخلی و کمک‌های خارجی تأمین شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های دولتی گزارش داده است که دولت آقای ترامپ پیشنهاد داده، بودجه وزارت خارجه و نیز «اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده»، که یک سازمان دولتی‌ست و مدیریت کمک‌های غیرنظامی خارجی را عهده‌دار است، ۳۷ درصد کاهش پیدا کند.

سهم وزارت خارجه و «اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده» از بودجه سال مالی کنونی رقمی در حدود ۵۰ میلیارد دلار است، که به گفته آسوشیتدپرس، کمی بیشتر از یک درصد کل بودجه فدرال می‌شود.

آقای ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود نیز وعده افزایش بودجه وزارت دفاع را داده بود. رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه گذشته نیز تاکید کرد برای گسترده‌ترین توانمندسازی ارتش در تاریخ آن کشور از کنگره در خواست بودجه‌ای عظیم خواهد کرد تا وضعیت دفاعی ایالات متحده بهتر شود.

XS
SM
MD
LG