لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

ابراز «نگرانی عمیق» نامزد پیشنهادی ترامپ برای اداره اطلاعات ملی در مورد عملکرد روسیه


دن کوتس؛ نوامبر ۲۰۱۶
دن کوتس؛ نوامبر ۲۰۱۶

دن کوتس، نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهوری آمریکا برای مدیریت «اطلاعات ملی» در جلسه کمیته امنیتی سنا، از «ابراز وجود روسیه در عرصه بین‌المللی»، «عمیقا ابراز نگرانی» کرده‌ و در عین حال می‌گوید از تحقیقات در مورد اتهام «دخالت‌های سایبری توسط مسکو»، حمایت خواهد کرد.

سناتور پیشین دن کوتس، دهم اسفند ماه، در جلسه پرسش‌وپاسخ سنا برای تائید در مقام پیشنهادی حاضر شده بود.

سخنان آقای کوتس در جمع سناتورهای کمیته امور امنیتی، در حالی‌ست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در شماری از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود در مورد منافعی که ممکن است از بهبود روابط با روسیه حاصل شود، از جمله همکاری میان واشینگتن و مسکود در نبرد علیه تروریسم، سخن گفته‌است.

با این وجود شماری از اعضای دولت آقای ترامپ، به بیان مواضع سخت‌‌گیرانه علیه دولت روسیه پرداخته‌اند؛ از جمله در مورد حفظ تحریم‌های موجود علیه آن کشور، به خاطر الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک خود.

دن کوتس روز سه‌شنبه گفته است «ابراز وجود روسیه در مسائل جهانی، چیزی‌ست که من با نگرانی عمیقی به آن می‌نگرم. موضوعی که ما [در آمریکا] باید با چشمانی باز و با میزانی درست از بدبینی، زیر نظر داشته باشیم».

نامزد پیشنهادی برای اداره اطلاعات ملی ایالات متحده به سناتورهای آن کشور گفته از تحقیقات در مورد اتهام‌های واردشده به روسیه، در مورد دخالت سایبری در رقابت‌های انتخاباتی به منظور جهت‌دهی به افکار عمومی و تاثیرگذاری بر نتیجه آن، حمایت می‌کند. مسکو، همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

اگر آقای کوتس به تائید کنگره برسد، اداره نهادی را در دست می‌گیرد که در ژانویه گذشته اتهام‌های دخالت سایبری را علیه کرملین مطرح کرده بود. کوتس گفته‌است «من فکر می‌کنم این موضوع چیزی‌ست که باید در مورد آن تحقیق و بررسی شود».

آقای ترامپ، پس از بیان تردید‌های اولیه در مورد دخالت‌های سایبری، در سخنانی در دی‌ماه این موضوع را پذیرفت.

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، از سازمان‌های مجزا از یکدیگر تشکیل شده، که هم مستقل و هم در همکاری با یکدیگر به نظارت بر امنیت و جمع‌آوری اطلاعات مشغول هستند. «جامعه اطلاعاتی»، متشکل از نهادهای امنیتی در ارتش، و مقام‌ها و تحلیلگران امنیتی غیرنظامی، توسط «اداره‌کننده اطلاعات ملی» مدیریت می‌شود که مستقیما به شخص رئیس‌جمهوری پاسخگو است.

پیش از این جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا بود که در آستانه انتقال قدرت به دونالد ترامپ، کناره‌گیری خود را از این مقام اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG