لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

تحقق «۹۴ درصدی» از تعهد کاهش تولید اوپک در ماه فوریه


در ماه ژانویه میزان پایبندی اعضای اوپک به کاهش تولید خود حدود ۸۲ درصد گزارش شده بود.
در ماه ژانویه میزان پایبندی اعضای اوپک به کاهش تولید خود حدود ۸۲ درصد گزارش شده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در دومین ماه از اجرایی شدن توافق کاهش تولید نفت اوپک، اعضای این سازمان تا میزان ۹۴ درصد به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

تحقیقات خبرگزاری رویترز نشان می دهد که اعضای اوپک در ماه فوریه تولید خود را نسبت به ماه ژانویه بیشتر کاهش داده و ۱۱ عضو این سازمان که به کاهش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه تولید خود متعهد شده بودند، تا ۹۴ درصد از تعهد خود را محقق کرده‌اند.

در ماه ژانویه میزان پایبندی اعضای اوپک به کاهش تولید خود حدود ۸۲ درصد گزارش شده بود.

اعضای اوپک روز ۳۰ نوامبر سال گذشته میلادی متعهد شدند که تولید خود را در نیمه اول سال جاری نسبت به میزان تولید ماه اکتبر حدود ۱.۲ میلیون کاهش دهند.

ایران از این توافق مستثنی شده و به آن اجازه داده شد که تولید روزانه خود را تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و بیشتر از سه میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه تولید نکند.

رویترز می نویسد که تولید نفت ایران در فوریه مقدار اندکی نسبت به ژانویه افزایش یافته است. تولید ژانویه ایران حدود سه میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز بود.

نیجریه و لیبی نیز از این تعهد مستثنی شدند.

این اقدام در راستای حمایت از افزایش قیمت نفت انجام شد که با حمایت ۱۲ کشور تولیدکننده غیر اوپک نیز مواجه شد و آنها نیز متعهد شدند که تولید خود را ۵۶۸ هزار بشکه در روز کاهش دهند. نیمی از این کاهش را روسیه متعهد شد.

رویترز می‌نویسد که اعضای غیر اوپک نیمی از تعهد خود را محقق کرده‌اند.

طبق گزارش رویترز، عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک متعهد شده بود که روزانه ۴۸۶ هزار بشکه کاهش تولید داشته باشد، اما ماه گذشته ۷۴۴ هزار بشکه تولید خود را کاهش داده است که بسیار بیشتر از تعهد آن است.

این میزان از کاهش، پایبندی کم کشورهایی مانند عراق و ونزوئلا را جبران کرده است.

در مجموع ۱۱ عضو متعهد اوپک در ماه گذشته ۲۹ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه تولید نفت داشته اند و کل تولید نفت اوپک به ۳۲ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه رسیده است که ۴۴۰ هزار بشکه بیشتر از میزان تعهد اوپک به کاهش تولید است.

این رقم نسبت به ماه گذشته ۱۲۰ هزار بشکه کاهش را نشان می دهد.

بنا به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قیمت نفت شاخص برنت روز چهارشنبه به ۵۶ دلار و ۴۴ سنت رسید. این رقم در نیمه اول سال ۲۰۱۴ بالای ۱۰۵ دلار بود که در اوایل سال گذشته به زیر ۳۰ دلار سقوط کرد.

تعهد اوپک و ۱۲ کشور غیر عضو به کاهش ۱.۸ میلیون بشکه ای تولید نفت باعث شده است که قیمت نفت دوباره مقداری افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG