لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

وزارت خارجه آمریکا آزمایش‌های موشکی کره شمالی را «شدیدا محکوم کرد»


مردم در پیونگ‌یانگ در حال تماشای کانال دولتی پخش اخبار در منطقه‌ای نامشخص از پایتخت هستند. این عکس مربوط به آزمایش موشکی ماه گذشته کره شمالی می‌شود.
مردم در پیونگ‌یانگ در حال تماشای کانال دولتی پخش اخبار در منطقه‌ای نامشخص از پایتخت هستند. این عکس مربوط به آزمایش موشکی ماه گذشته کره شمالی می‌شود.

وزارت خارجه ایالات متحده آزمایش‌های موشکی تازه کره شمالی را «شدیدا محکوم» کرده و تاکید کرده آن کشور و متحدانش از روش‌های ممکن استفاده خواهند کرد تا نشان دهند «تحریکات» بیشتر پیونگ‌یانگ «غیرقابل‌قبول» است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته است «در تعهد واشینگتن برای دفاع از متحدان خود، از جمله کره جنوبی و ژاپن، در برابر این تهدیدها، خللی وارد نشده‌است».

ارتش کره جنوبی بامداد دوشنبه ۱۶ اسفند گفت کره شمالی دست به آزمایش چهار موشک بالستیک زده که نزدیک به هزار کیلومتر برد داشته‌اند. یک مقام دفاعی کره جنوبی به خبرگزاری دولتی آن کشور گفته آزمایش‌ها ممکن است مربوط به «موشک‌های بالستیک قاره‌پیما» شود.

آن‌طور که ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفته در ساعت هفت و نیم صبح موشک‌هایی ناشناخته پرتاب شده، نزدیک به هزار کیلومتر طی کرده و در «دریای شرق|دریای ژاپن» فرود آمده‌اند.

یک مقام نظامی کره جنوبی به یون‌هاپ، خبرگزاری دولتی آن کشور، گفته موشک‌های بالستیک ممکن است از نوع قاره‌پیما با قابلیت دسترسی به خاک ایالات متحده باشند. هرچند تاکید شده احتمال چنین آزمایش موفقی، همچنان خیلی پایین است.

کره شمالی طی ماه‌های گذشته چندین بار تلاش کرده موشک‌ قاره‌پیمای بالستیک آزمایش کند. این آزمایش‌ها تا کنون موفقیت‌آمیز نبوده، اما مقام‌ها هم در سئول و هم در واشینگتن در مورد پیشرفت‌های پینونگ‌یانگ در روند ساخت و به‌روز کردن این موشک‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

کره شمالی با تحریم‌های بین‌المللی، از جمله از سوی سازمان ملل، علیه برنامه موشکی بالستیک خود روبه‌رو است. این کشور که مجهز به جنگ‌افزار اتمی‌ست، به آزمایش‌های خود ادامه داده‌است.

کم‌تر از یک ماه پیش پیونگ‌یانگ یک موشک میان‌برد-دوربرد آزمایش کرد که می‌گوید «موفقیت‌آمیز» بوده؛ هرچند مقام‌های ایالات متحده گفته‌اند این «اقدام تحریک‌آمیز» کره شمالی «دور از انتظار» نبود.

با این همه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن آزمایش تاکید کرد، کره شمالی مشکل بزرگی است و با شدت با آن برخورد می‌کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد، نیز آن آزمایش را محکوم کرد.

تازه‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی در حالی صورت گرفته‌است که نیروهای نظامی ایالات متحده و متحدان آن در کره شمالی، در آغاز ماه مارس دست به برگزاری رزمایش معمول خود زدند که به گفته دو کشور با «اهداف دفاعی» انجام می‌شوند. اما کره شمالی موضع دیگری در قبال این رزمایش‌ها دارد و آن‌ها را «اقدامات تحریک‌آمیز جنگی» توصیف می‌کند. پیونگ‌یانگ تقریبا همیشه در بازه زمانی انجام این رزمایش‌ها واکنش‌هایی نشان می‌دهد. به همین دلیل نیز آزمایش‌های روز دوشنبه ممکن است در واکنش به رزمایش زمستانی صورت گرفته باشد.

مقام‌های کره جنوبی طی هفته‌های گذشته تاکید کرده‌ان از منظر آن‌ها آزمایش‌های اخیر، برای سنجیدن دولت جدید آمریکا و واکنش‌های احتمالی از سوی واشینگتن صورت می‌گیرد. مقام‌های کره شمالی می‌گویند موشک‌های آن‌ها قابلیت دفاعی دارند. البته رهبر آن کشور، کره جنوبی و آمریکا را تهدید به «حمله پیشگیرانه اتمی» نیز کرده‌است. مقام‌های چین، مهم‌ترین حامی سیاسی پیونگ‌یانگ، خواستار بازگشت به مذاکرات شش‌گانه هستند که با حضور آن کشور، ایالات متحده، دو کره، ژاپن و روسیه انجام می‌شود. مذاکراتی که سال‌هاست متوقف شده‌است.

شبه‌جزیره کره در پی جنگ ۱۹۵۰-۵۳ که به تقسیم آن به دو بخش شمالی و جنوبی انجامید، عملا در وضعیت جنگی به‌سر می‌برد و دو طرف هنوز به توافق صلح دست نیافته‌اند. نزدیک به ۳۰ هزار پرسنل نظامی آمریکا در کره جنوبی و هزارن تن از نیروهای نظامی ایالات متحده نیز در ژاپن، حضور دارند.

XS
SM
MD
LG