لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

دادگاه قانون اساسی کره جنوبی رئیس‌جمهوری آن کشور را برکنار کرد


پارک گونه در یک مراسم رسمی شام در «کاخ آبی»، دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی
پارک گونه در یک مراسم رسمی شام در «کاخ آبی»، دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی

دادگاه قانون اساسی کره جنوبی، رای پارلمان آن کشور در استیضاح پارک گونه، رئیس‌جمهوری، را تائید کرد و به این ‌شکل خانم پارک رسما از مقام خود برکنار شد.

برکناری رئیس‌جمهوری کره جنوبی در پی افشای پرونده دخالت‌های سیاسی و اقتصادی صورت گرفته‌است.

پارک گونه در پایان سال گذشته میلادی از سوی پارلمان کره جنوبی، که اکثریت با هم‌حزبی‌های او از تشکل محافظه‌کار «سـ‌ِنوری» است، استیضاح شد؛ ماه‌ها پس از تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده و کم‌سابقه در چند دهه اخیر در کره جنوبی. در این مدت هواداران پارک نیز دست به راه‌پیمایی‌ها و تجمعاتی زده بودند.

در جریان تظاهرات هواداران پارک در روز جمعه دست‌کم یک نفر از شرکت‌کنندگان، که به نظر می‌رسد از اتوبوس نیروهای پلیس بیرون افتاده‌است، جان خود را از دست داده‌است. پلیس می‌گوید این فرد ۷۰ ساله «احتمالا از هواداران پارک گونه بوده‌است». کشته‌شدن افراد در تظاهرات کره جنوبی از زمان اصلاحات دمکراتیک در آن کشور، امری به‌شدت کم‌سابقه‌ است.

اعتراض‌ها به دولت خانم پارک نیز از زمان پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۳ ادامه داشته، هرچند افشای پرونده دخالت‌های وسیعِ یکی از دوستان و مشاور پیشین او در امور سیاسی و اقتصادی، به این اعتراضات بعد تازه‌ای داد. در نهایت حزب محافظه‌کار نیز نتوانست در برابر فشارها مقاومت کند و استیضاح او با رای اکثریت همراه شد.

در پی استیضاح رئیس‌جمهوری کره جنوبی، نخست‌وزیر به عنوان جانشین او اداره امور را برعهده گرفت، اما پارک گونه همچنان از مصونیت برخوردار بود و در «کاخ آبی» دفتر و اقامت‌گاه رئیس‌جمهوری این کشور، حضور داشت.

رای دادگاه قانون اساسی، مصونیت قضایی خانم پارک را از میان بر می‌دارد.

با این حساب نخست‌وزیر هوُانگ کیو آن، تا زمان برگزاری انتخابات، جانشین رئیس‌جمهوری خواهد ماند. انتخابات تازه، باید تا دو ماه دیگر برپا شود.

با وجود حضور نخست‌وزیر، سیستم اجرایی کره جنوبی، ریاستی‌ست و رئیس‌جمهوری نیز برای دوره‌های پنج‌ساله، و تنها یک بار، انتخاب می‌شود. این نخستین بار از زمان اصلاحات دمکراتیک در کره جنوبی‌ست که رئیس‌جمهوری آن کشور از کار برکنار می‌شود.

پارک گونه، ۶۵ ساله، فرزند پارک جانی، دیکتاتور پیشین آن کشور، متهم به تبانی با دوستی به نام چوی سون‌شیل، و یکی از مشاوران پیشین خود، برای فشار آوردن بر شرکت‌های بزرگ آن کشور و گرفتن کمک‌های مالی برای دو بنیاد سیاسی حامی خودش بود. پارک متهم شده بود که خواستار دریافت رشوه از مدیر گروه سامسونگ، به نفع دولت شده‌است؛ از جمله برای حمایت از ادغام دو بخش وابسته‌ی سامسونگ در یک شرکت.

پارک گونه اتهام‌های وارد شده به خود و اقدامات غیرقانونی را رد کرده‌است.

در زمان تشکیل دادگاه قانون اساسی، تظاهرات علیه رئیس‌جمهوری استیضاح‌شده کره جنوبی ادامه داشت. هوادران او نیز در این مدت دست به اعتراضاتی زده‌اند.

برکناری قانونی پارک گونه، از ریاست‌جمهوری کره جنوبی، در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت در شبه‌جزیره کره جنوبی، در پی تازه‌ترین آزمایش‌های موشکی کره شمالی، با بحران‌های تازه‌ای روبه‌رو شده‌است.

XS
SM
MD
LG