لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

احمدی‌نژاد: فعلا در انتخابات مستقیم وارد نمی‌شوم


آقای احمدی‌نژاد پیشتر تکذیب کرده است که سفرها و دیدارهای اخیرش انتخاباتی است. روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، در بازار تهران.
آقای احمدی‌نژاد پیشتر تکذیب کرده است که سفرها و دیدارهای اخیرش انتخاباتی است. روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، در بازار تهران.

در ادامه حضور اخیرا پررنگ رئیس جمهوری سابق ایران در عرصه سیاست، محمود احمدی‌نژاد با اعلام این که «فعلا به طور مستقیم» به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ وارد نمی‌شود، در عین حال گفت که «بقیه دوستان که منعی ندارند».

به گزارش وب‌سایت انتخاب در روز جمعه، ۲۰ اسفندماه، محمود احمدی‌نژاد در یک سخنرانی در جمع گروه «شوراهای بازخوانی خط امام» تاکید کرد که دستور رهبر جمهوری اسلامی برای نامزد نشدن او به این معنا نیست که درباره «انقلاب و وضعیت کشور» سکوت کند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، پنجم مهر، تأیید کرد که به آقای احمدی‌نژاد گفته که «صلاح نیست» وی در انتخابات پیش رو شرکت کند.

آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی تازه‌اش با اشاره به سخنان پیشین خود اعلام کرد که «مستقیما» وارد انتخابات نشده و از کسی حمایت نخواهد کرد، اما «هیچ کس نمی تواند در انتخابات و سایر مقاطع نسبت به سرنوشت ملت بی تفاوت و تماشاچی باشد و کشور را دودستی تقدیم دشمنان ملت کند».

او بدون اشاره به جزئیات گفت که گروه های اصولگرا در آبان‌ماه گذشته می‌خواستند چند نفر را «به اسم» او در انتخابات ریاست جمهوری «قالب کنند»، اما «می گفتند از اینها حمایت کن که من پاسخ دادم هرگز از اینها حمایت نخواهم کرد».

رئیس جمهور سابق ایران همچنین گفت که حمید بقایی، معاون اجرایی او در دوره ریاست جمهوری، «انسان مومن، پاک، ولایی و خط امامی است».

این گفته رئیس جمهور سابق در حالی است که او کمتر از یک ماه پیش اعلام کرده بود که در انتخابات آینده از هیچ کس حمایت نخواهد کرد.

به رغم مانعی که آیت‌الله خامنه‌ای پیش پای رئیس جمهور سابق گذاشت، تعدادی از اصولگرایان از جمله محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، گفته بودند که رفتار آقای احمدی‌نژاد پس از این سخنان «قابل پیش‌بینی نیست».

روز یک‌شنبه، ۱۵ اسفند به مناسبت روز درختکاری، نیز فیلم‌هایی منتشر شد که در آن محمود احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در کنار هم درخت می کارند.

آقای احمدی‌نژاد همچنین روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، به همراه حمید بقایی به بازار تهران رفته بود.

حامیان محمود احمدی‌نژاد ابراز امیدواری کرده اند که حمید بقایی به عنوان نامزد انتخابات تائید صلاحیت شود.

در همین زمینه سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرده که پرونده حمید بقایی همچنان مفتوح است، اما این موضوع به تنهایی منجر به رد صلاحیت وی نخواهد شد و ممکن است نامزدی پرونده مفتوح داشته باشد و شورای نگهبان او را تائید صلاحیت کند.

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری، درباره احتمال رد صلاحیت حمید بقایی به دلیل پرونده مفتوح او گفته است که «می گویند بقایی پرونده دارد، چه کسی پرونده ندارد؟»

آقای بقایی که به عنوان یکی از نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی‌نژاد مشهور است، خرداد سال گذشته به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی‌ماه همان سال آزاد شد.

وی اعلام کرده که «کاملاً مستقل از اشخاص، گروه‌ها، احزاب و جناح‌های سیاسی» قصد نامزد شدن در انتخابات را دارد.

به اتهام‌ها «پاسخ های کوبنده و پی‌در‌پی خواهم داد»

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت که به اتهام‌ها درباره عملکرد دولتش «پاسخ‌های کوبنده و پی‌درپی» خواهد داد.

وی اضافه کرد: «به وقتش سیلی های پی در پی خواهد آمد. خیال می کنند ملت مرده است و کسی پیدا نمی شود جواب اینها را بدهد؟»

رئیس جمهور سابق ایران در سخنانی که می تواند مخاطب آن حسن روحانی باشد، افزود: «چه کسی تو را این قدر پررو کرده که راجع به ملت ایران این طور حرف می‌زنی؟ انگار به دیوار سفت نخوردی.»

محمود احمدی‌نژاد در کمتر از یک هفته، در دو نامه جداگانه سخنان مقامات دولت حسن روحانی درباره «خالی بودن خزانه» و «خالی بودن انبارهای کالاهای اساسی» در هنگام تحویل دولت را «ادعای نادرست» خوانده است.

وی روز پنج‌شنبه نیز با انتشار فیلمی ادعاهای مطرح شده در این دو نامه را تکرار کرد.

حسن روحانی روز ششم آذرماه سال ۹۲ در گزارشی اعلام کرده بود که دولت وی «خزانه» را با حدود ۱۲۸۰ میلیارد تومان موجودی و مقدار معتنابهی بدهی دریافت کرده است.

حسن روحانی هم پس از در اختیار گرفتن امور اجرایی در ایران از «انبار‌‌های خالی» سخن به میان آورده بود.

حسن روحانی و مقامات دولت او در سه سال گذشته بارها انتقاد‌هایی متوجه دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد کرده و بخشی از مشکلات کنونی دولت خود را نتیجه سیاست‌ها و عملکرد دولت‌های احمدی‌نژاد پیشین اعلام کرده اند.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG