لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

تاکید قزاقستان بر برگزاری نشست سوریه با وجود اظهارات شورشیان برای تعویق مذاکرات


نماینده روسیه در امور سوریه در نشست آستانه؛ ۱۶ فوریه
نماینده روسیه در امور سوریه در نشست آستانه؛ ۱۶ فوریه

با وجود اظهارات شورشیان سوری در مورد خواست آن‌ها برای تعویق مذاکرات آستانه، وزارت خارجه قزاقستان می‌گوید این اجلاس در تاریخ اعلام‌شده بین ۲۴ تا ۲۵ اسفند برگزار خواهد شد.

۲۱ اسفند ماه گروه‌های شورشی سوریه گفته بودند خواستار عقب افتادن مذاکرات در قزاقستان هستند. شورشیان گفته‌اند دیدارهای بعدی در مورد بحران سوریه، باید منوط به حفظ و رعایت آتش‌بس توسط حکومت بشار اسد و متحدان آن شود. تازه‌ترین دور آتش‌بس سوریه، از هفتم تا ۲۰ مارس (۱۸ اسفند تا پایان سال خورشیدی) در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان اما گفته است «هیچ درخواست رسمی در این مورد دریافت نشده» و در نتیجه «ما همچنان در حال آماده‌سازی [مذاکرات] در تاریخ اعلام‌شده هستیم».

در روز جمعه ۲۰ اسفند ماه همین وزارت‌خانه در بیانیه‌ای گفته بود نمایندگان روسیه، ترکیه و ایران، برای بار سوم به آستانه، پایتخت قزاقستان خواهند رفت تا در تازه‌ترین دور مذاکرات صلح سوریه شرکت کنند.

روسیه و ایران از حامیان بشار اسد هستند و ترکیه از مخالفان او که حامی شماری از گروه‌های شورشی‌ست.

در بیانیه‌ روز جمعه قزاقستان، وزارت خارجه آن کشور تاکید کرده بود سه کشور حاضر در مذاکرات، منتظر دریافت تائید شرکت هیئت‌های دولت و شورشیان هستند.

قزاقستان می‌گوید بین ۲۴ تا ۲۵ اسفند، دیپلمات‌هایی از سازمان ملل، ایالات متحده و اردن نیز در اجلاس شرکت خواهند کرد.

استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز گفته از طرف‌های درگیر در جنگ داخلی آن کشور خواسته تا در پایان ماه مارس، به مذاکرات در ژنو باز گردند.

جنگ داخلی سوریه در پی سرکوب شدید تظاهرات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه دولت آن کشور، از مارس ۲۰۱۱ آغاز شد. صدها هزار کشته، آوارگی نیمی از جمعیت آن کشور و ویرانی شماری از مهم‌ترین مرکز اقتصادی و شهری از جمله نتایج جنگی‌ست که تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن تا کنون نتیجه‌ای نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG