لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا ادعای شنود مکالمات دونالد ترامپ را رد کرد


باراک اوباما (راست) در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ (چپ).
باراک اوباما (راست) در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ (چپ).

رهبران جمهوریخواه و دمکرات کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا اعلام کردند که هیچ شواهدی دال بر تایید ادعای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری، مبنی بر شنود مکالمات او توسط دولت باراک اوباما در جریان مبازات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریچارد بور، رییس جمهوریخواه و سناتور دمکرات مارک وارنر، معاون وی، روز پنجشنبه ۲۶ اسفند در بیانیه‌ای اعلام کردند: «بر اساس اطلاعاتی که در اختیار ماست، هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه عوامل دولت آمریکا، چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن، در برج ترامپ شنود کار گذاشته شده باشند پیدا نکردیم».

رییس‌جمهوری آمریکا بامداد روز چهارم مارس در یک رشته توئیت این ادعا را مطرح کرد. ادعای وی شش هفته پس از تحویل مقام ریاست جمهوری از باراک اوباما به وی و همزمان با ادعاهای مربوط به تماس‌های کمپین او با روسیه صورت گرفت.

پل رایان، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، نیز روز پنجشنبه به جمع مخالفان ادعای آقای ترامپ پیوست.

وی به خبرنگاران گفت: «نکته این است، کمیته‌های اطلاعاتی در تحقیقات ادامه‌دار، بسط یافته و جاری خود درباره همه مسائل روسیه، ضمن بررسی عمیق- حداقل تاکنون- با احترام به جامعه اطلاعاتی ما، به این نتیجه رسیده‌اند که چنین شنودی وجود نداشته است».

رییس‌جمهوری آمریکا گفته است که باراک اوباما در اواخر کارزار انتخاباتی‌اش تلفن‌های او را شنود می‌کرده است ولی هیچ مدرکی ارائه نکرد.

آقای ترامپ در یکی از توئیت‌هایش نوشته بود: «چقدر سخیف است که رییس‌جمهور اوباما تلفن‌های من را در روند مقدس انتخابات شنود می‌کرده است. این نیکسون/ واترگیت است. مرد بد (یا مریض)».

یک سخنگوی آقای اوباما در واکنش گفته بود که این ادعا «به وضوح غلط است».

حداقل چهار کمیته کنگره آمریکا در حال بررسی اتهام‌های مربوط به احتمال مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و تماس‌های مسکو با ترامپ و دستیارانش هستند.

روز چهارشنبه، دوین نونس رییس جمهوریخواه و آدام شیف عضو دمکرات ارشد کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان نیز به خبرنگاران گفتند به اعتقاد آنها تلفن آقای ترامپ برخلاف ادعاهای او، شنود نشده است ولی با وجود این، می‌خواهند که اف‌بی‌آی در جلسه دوشنبه هفته آینده هرگونه مدرکی در این رابطه ارائه کند.

آقای ترامپ چهارشنبه در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز سعی کرد که از ادعای خود عقب‌نشینی کند و گفت: «ولی شنود مسائل متنوع زیادی را در بر می‌گیرد. به نظرم ظرف دو هفته آینده شاهد یکسری موارد بسیار جالب توجه خواهید بود».

XS
SM
MD
LG