لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

هشدار تیلرسون به کره شمالی: پایان شکیبایی استراتژیک؛ گزینه نظامی روی میز


یک سرباز کره شمالی، در منطقه غیرنظامی بین جنوب و شمال،‌از وزیر خارجه آمریکا عکس می‌گیرد.
یک سرباز کره شمالی، در منطقه غیرنظامی بین جنوب و شمال،‌از وزیر خارجه آمریکا عکس می‌گیرد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه در دولت دونالد ترامپ، روز جمعه، ۲۷ اسفندماه، در پایتخت کره جنوبی به همسایه شمالی این کشور هشدار داد که «شکیبایی استراتژیک» آمریکا در قبال این کشور به پایان رسیده است.

آقای تیلرسون همچنین از این نیز پا را فراتر گذاشته و تهدید کرد که اگر سطح تهدید از طرف کره شمالی بالا برود، گزینه اقدام نظامی علیه آن نیز «روی میز خواهد بود».

موضع‌گیری وزیر خارجه ایالات متحده در این باره را می‌توان ادامه سخنان او در روز گذشته و پیش‌درآمدی بر سفرش در روز شنبه به پایتخت چین، حامی بزرگ کره شمالی، دانست.

وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۶ اسفند، گفته بود که افزایش تهدیدهای ناشی از برنامه‌ هسته‌ای کره شمالی ضرورت «رویکردی جدید» در قبال این کشور را به خوبی ثابت می‌کند.

آقای تیلرسون در اولین بخش از سفر خود در مقام وزیر خارجه به کشورهای آسیای شرقی این سخنان را در یک کنفرانس خبری پس از مذاکره با همتای ژاپنی‌اش ایراد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون روز شنبه آینده در ادامه سفر رسمی خود به آسیا به چین خواهد رفت، با هدف اصلی یافتن «رویکرد جدید» مورد اشاره‌اش.

در همین زمینه آقای تیلرسون روز جمعه در سئول، پایتخت کره جنوبی، گفت: «خیلی روشن بگویم که خط‌مشی شکیبایی استارتژیک [در قبال کره شمالی] تمام شد. ما اکنون داریم مجموعه‌ای از اقدامات امنیتی و دیپلماتیک تازه را بررسی می‌کنیم. تمام گزینه‌ها روی میز است.»

او در ادامه تهدید کرد که هر گونه اقدام تهدیدآمیز از سوی کره شمالی با هدف کره جنوبی «با واکنشی متناسب» پاسخ داده خواهد شد.

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه گذشته گزارش داده بود که وزیر خارجه آمریکا در سفرش قرار است به چین هشدار دهد که اگر این کشور به حد کافی در زمینه برنامه‌ هسته‌ای و موشکی کره شمالی به پیونگ یانگ فشار نیاورد، آمریکا سامانه دفاع ضد موشکی خود در خاک کره جنوبی را تقویت کرده و بانک‌های چینی را با اقدامات سخت‌گیرانه و تنبیهی هدف خواهد گرفت.

چین پیشتر اعلام کرده است که سیستم دفاع موشکی موسوم به «تاد» را تهدیدی علیه امنیت خود به شمار می‌آورد.

XS
SM
MD
LG