لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

هشدار کره شمالی به آمریکا در پی ورود ناو هواپیمابر وینسون به منطقه


اف ۱۸ آمریکایی بر فراز ناو هواپیمابر وینسون
اف ۱۸ آمریکایی بر فراز ناو هواپیمابر وینسون

روز سه‌شنبه همزمان با ورود ناو هواپیمابر آمریکایی کارل وینسون به حریم دریایی کره جنوبی، کره شمالی تهدید کرد اگر این کشتی در جریان مانور مشترک با کره جنوبی تمامیت ارضی و کرامت این کشور را نقض کند «بیرحمانه» به آمریکا حمله خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جنگنده‌های اف-۱۸ از سکوی پرواز این ناوهواپیمابر اتمی به پرواز درآمدند و قدرت جنگندگی آمریکا در سطح منطقه را به نمایش گذاشتند؛ این منطقه به خاطر آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی اخیر کره شمالی به شدت متشنج است و کشورهای منطقه را نگران کرده است.

ناخدا جیمز دبلیو کیلبی یکی از فرماندهان این ناو به خبرنگار رویترز گفت: «اعزام به منطقه یک ماموریت معمولی واحدهای رزمی ناو هواپیمابر کارل وینسون است ولی بخش مهم آن برای ما رزمایش مشترک با نیروهای کره جنوبی با عنوان عقاب جوان است.»

کره شمالی می‌گوید ورود ناوهواپیمابر آمریکایی به آب‌های شرق شبه‌جزیره کره بخشی از یک «نقشه نابخردانه» برای حمله به آن کشور است.

خبرگزاری دولتی آن کشور در بخشی از گزارش خود گفت: «اگر آنها تمامیت ارضی و کرامت جمهوری دموکراتیک خلق کره شمالی را حتی یک ذره نقض کنند، ارتش ما حملات بسیار دقیق خود از زمین، هوا، دریا و و زیر دریا را آغاز خواهد کرد.»

خبرگزاری دولتی کره شمالی افزود: «فقط در روز ۱۱ مارس، بسیاری از ناوهای هواپیمابر دشمن در مسیری نزدیک به حریم هوایی و دریایی جمهوری دموکراتیک خلق کره شمالی رزمایش بمباران و حملات غافلگیرانه در زمین انجام دادند.»

کره شمالی هفته پیش در واکنش به رزمایش نظامی سالانه آمریکا و کره جنوبی که از نظر آن کشور یک تهدید مستقیم تلقی می‌شود، چهار موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا قرار است برای اولین بار روز جمعه به کره جنوبی سفر کند.

هفته گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت دولت دونالد ترامپ در حال بازبینی سیاست این کشور در مورد کره شمالی است و «تمامی گزینه‌ها را در نظر خواهد گرفت.»

چین با استقرار سامانه دفاع ضد موشکی پیشرفته تاد آمریکا در خاک کره جنوبی مخالف است و این موضوع تا حدی به تنش در سطح منطقه افزوده است.

واشنگتن و سئول می‌گویند هدف از استقرار این سامانه مقابله با تهدیدهای کره شمالی است. ولی پکن نگران است که رادارهای نیرومند این سامانه می‌توانند. خاک این کشور را نیز رصد کنند.

آمریکا روند استقرار این سامانه دفاع ضد موشکی را از هفته پیش، یک روز پس از آزمایش های موشکی کره شمالی شروع کرد.

رزمایش نظامی مشترک نیروهای کره جنوبی و آمریکا که به عنوان یک مانور دفاعی معرفی می شود از روز اول مارس آغاز شد.

در رزمایش مشابه سال گذشته ۱۷ هزار نیروی آمریکایی و بیش از ۳۰۰ هزار نیروی کره جنوبی شرکت داشتند. مقام‌های کره جنوبی می‌گویند ابعاد رزمایش امسال مشابه سال گذشته خواهد بود.

یک سخنگوی نظامی آمریکا روز دوشنبه گفت این کشور اعزام پهپادهای تهاجمی معروف به «عقاب خاکستری» به کره جنوبی را شروع کرده است.

دولت چین می‌گوید انجام این رزمایش مشترک به کاهش تنش در منطقه کمکی نمی کند. این کشور هفته گذشته از کره شمالی خواست آزمایش‌های تسلیحاتی خود را متوقف کند و از آمریکا و کره جنوبی نیز خواست مانور نظامی مشترک را برگزار نکنند.

XS
SM
MD
LG