لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

تهدید اسرائیل به نابودی دفاع هوایی سوریه


آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه ۲۹ اسفند، تهدید کرد که این کشور می تواند سامانه دفاع هوایی سوریه را منهدم کند.

آقای لیبرمن از سوریه خواست از آتشباری هوایی به سوی جنگنده‌های اسرائیلی که برای حمله به سوریه اعزام می شوند، خودداری کند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، وی گفت: کشورش «هر زمان که لازم بداند به سوریه حمله خواهد کرد تا مانع از انتقال جنگ افزار برای حزب‌الله از خاک سوریه شود.»

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، «اگر سوریه دوباره با پدافند هوایی خود جنگنده‌های اسرائیلی را به خطر بیندازد، اسرائیل تمامی سامانه دفاع هوایی سوریه را از بین می‌برد.»

آویگدور لیبرمن ضمن آنکه گفت: «اسرائیل هیچ دلیلی برای مداخله در سوریه ندارد» ولی اضافه کرد: «مشکل اصلی، انتقال جنگ‌افزار راهبردی و برهم‌زننده توازن قوا از سوریه به لبنان است».

به گفته وی، اسرائیل با شناسایی انتقال چنین تجهیزاتی، در حمله به این محموله‌ها «تردید نخواهد کرد».

سخنان آقای لیبرمن، در واکنش به اقدام سوریه در فعال کردن آتش پدافند هوایی‌اش در زمان حمله جنگنده‌های اسرائیلی در روز جمعه ۲۷ اسفند به یک پایگاه نظامی در سوریه بود.

پیش از این، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه حمله این کشور به سوریه را با هدف «انهدام محموله جنگ‌افزار برای حزب‌الله از طریق خاک سوریه» تایید کرده بود.

این نخستین بار بود که ارشدترین مقام سیاسی اسرائیل حمله هوایی این کشور به سوریه را تایید می‌کرد.

رسانه‌های بین‌المللی از آغاز جنگ داخلی سوریه که روز ۲۵ اسفند وارد هفتمین سال خود شد تاکنون حملات متعدد هوایی را که علیه سوریه انجام شده، به اسرائیل نسبت داده‌اند. اما تا پیش از سخنان بنیامین نتانیاهو، مقام‌های اسرائیل به طور تلویحی از برخی از این حملات سخن گفته و آن را «اقدام علیه حزب‌الله» توصیف کرده بودند.

آقای نتانیاهو همچنین روز جمعه گفته بود: کشورش «اطلاعات و آمادگی زیربنایی کافی و همیشگی دارد و پیرو یک سیاست ثابت و تغییر ناپذیر، هر زمان که لازم بداند، برای جلوگیری از رسیدن جنگ افزار پیشرفته برای حزب الله اقدام خواهد کرد.»

در همان زمان،‌ ستاد فرماندهی کل ارتش سوریه تایید کرد که جنگنده‌های اسرائیلی با نفوذ به آسمان سوریه از طریق لبنان، به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه در مسیر تدمر (پالمیرا) در شرق استان حمص حمله کردند.

سوریه مدعی شد که سیستم پدافند هوایی اش یک جنگنده اسرائیلی را سرنگون کرده و به یک جنگنده دیگر اسرائیلی آسیب رسانده است.

دمشق همچنین گفت که جنگنده اسرائیلی در خاک خود اسرائیل سرنگون شد و اصابت موشک شلیک شده از سامانه دفاع هوایی سوریه به جنگنده دوم اسرائیلی نیز زمانی صورت گرفت که این جنگنده نیز به حریم اسرائیل بازگشته بود.

ارتش اسرائیل با رد این موضوع تایید کرد که سوریه برای نخستین بار به سوی جنگنده‌های آن کشور شلیک کرده است.

اسرائیل می‌گوید که سامانه دفاع هوایی این کشور به نام «ختص» (پیکان)، موشک شلیک شده از سوی پدافند هوایی سوریه را در هوا «منهدم» کرد.

در این میان،‌ اردن با تایید تلویحی بیانیه‌های ارتش اسرائیل اعلام کرد که قطعات موشک منهدم شده سوری که با آتش سامانه اسرائیلی «ختص» منهدم شده بود، در خاک اردن به زمین افتاده است.

در همین حال،‌ روسیه که از ۱۵ ماه پیش در سوریه حضور نظامی دارد، روز جمعه گاری کورن، سفیر اسرائیل در مسکو، را فرا خوانده بود تا از او در مورد حمله اسرائیل به سوریه توضیح بخواهد.

رسانه‌های روسیه و اسرائیل خبر داده بودند که میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه، با سفیر اسرائیل دیدار کرده است.

در این ارتباط،‌ آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه گفت: «تنش با روسیه، آخرین چیزی است که اسرائیل در جستجوی آن باشد ولی اسرائیل امنیت خود را بالاتر از هر امری می‌داند.»

اقدام سوریه در آتشباری پدافند هوایی علیه هواپیماهای جنگی اسرائیل در حالی صورت گرفت که نخست‌وزیر اسرائیل هشت روز قبل از آن با سفر به مسکو در دیدار با رییس جمهوری روسیه با ولادیمیر پوتین در مورد «هماهنگی های اسرائیل و روسیه بر سر سوریه» رایزنی کرده بود.

بنیامین نتانیاهو در مسکو گفته بود: اسرائیل با دایمی شدن حضور نظامی ایران و «اذناب ایران» در سوریه کنار نخواهد آمد.

حمله جنگنده‌های اسراییلی انتقاد ایران را نیز به دنبال داشته است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه ۲۸ اسفند همزمانی این حمله با جنگ داخلی در سوریه بین حکومت و «تروریست‌های تکفیری –صهیونیستی» را حمایت اسراییل از این گروه‌ها توصیف کرد.

در این میان، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای گفت که بدیع جمیل حمیه، یکی از فرماندهان ارشد این گروه در سوریه «در استان قنیطره به شهادت رسید نه بر اثر حملات هوایی دشمن صهیونیستی در سوریه».

با وجود این، حزب‌الله در مورد نحوه کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد خود توضیحی نداد.

رسانه‌های عربی پیشتر خبر داده بودند که بدیع جمیل حمیه در حمله روز جمعه جنگنده‌های اسرائیلی کشته شده است.

حزب‌الله از گروه‌های عمده سیاسی و شبه‌نظامی‌ لبنان از حمایت تهران برخوردار است. این گروه در حال حاضر در جنگ داخلی سوریه، از حکومت بشار اسد، حمایت نظامی می‌کند.

XS
SM
MD
LG