لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

یک مقام آمریکایی از انجام عملیات هوایی «بی‌سابقه» در اطراف رقه خبر داد


این تصویر هوایی از رقه، توسط ماهواره‌ای در ۱۱ مارس ۲۰۱۷ گرفته شده و ایرباس دی‌اس آن را در اختیار رسانه‌ها گذشته‌است
این تصویر هوایی از رقه، توسط ماهواره‌ای در ۱۱ مارس ۲۰۱۷ گرفته شده و ایرباس دی‌اس آن را در اختیار رسانه‌ها گذشته‌است

یک مقام آمریکایی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است شبه‌نظامیان مورد حمایت واشینگتن دست به انجام یک عملیات گسترده برای تصرف یک سد در نزدیکی رقه زده‌اند و نیروی هوایی آمریکا، «به‌شکل بی‌سابقه‌ای» اقدام به انجام عملیات پشت خط مقدم جنگ با نفرات «داعش» کرده‌است.

سرهنگ جوزف اسکروکا، یکی از مقام‌های روابط عمومی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه «حکومت اسلامی»، می‌گوید نیروهای آمریکایی دست به یک عملیات هوایی بی‌سابقه در اطراف رقه زده‌اند.

سرهنگ اسکروکا گفته است «این نخستین بار است که ما همراه 'ائتلاف عربی سوریه' و 'نیروهای دمکراتیک سوریه' دست به جابه‌جایی هوایی نیروی زمینی، زده‌ایم».

جابه‌جایی هوایی نیروی زمینی عملیاتی‌ست که، توسط هواگردهایی مانند هلیکوپتر انجام می‌شود و نیروهای نظامی زمینی در محل اولیه سوار هواگرد شده و در محل عملیات یا نبرد فرود می‌آیند.

این مقام نظامی ایالات متحده، عملیات دوم فرودین ماه را «یورشی شجاعانه پشت خط دشمن» توصیف کرده‌است.

سرهنگ اسکروکا شمار نیروها یا سربازان انتقال داده‌شده در جریان عملیات روز چهارشنبه را اعلام نکرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید شماری نزدیک به ۵۰۰ تن از شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا، و مشاوران نظامی ائتلاف، به کرانه رود فرات و دریاچه اسد انتقال داده شده‌اند. این نیروها در آماده‌باش برای حمله به سدی که در کنترل داعش است، قرار گرفته‌اند.

این عملیات، همراه با حملات توپخانه تفنگداران دریایی ارتش آمریکا و حمایت هوایی، از جمله یورش هلیکوپترهای آپاچی انجام شده‌است.

با این وجود نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی، همچنان منطقه را در کنترل خود دارند.

سرهنگ اسکروکا به سی‌ان‌ان گفته است «به نظر ما چند صد پیکارجوی خارجی در محل حضور دارند… نیروهای [دمکراتیک سوریه] و متحدان ما با مقاومت سنگینی روبه‌رو شده‌اند، به همین خاطر است که این‌گونه عملیات، متهورانه است. ما خوش‌شانس بودیم که توانستیم داعش را گیر بیاندازیم. آن‌ها هنوز در حال واکنش دادن به این مانور هستند».

سد طبقه در نزدیکی رقه، و در غرب این شهر قرار دارد. رقه مهم‌ترین مرکز حضور نفرات داعش در سوریه است. برق بخش‌های مهمی از سوریه از طریق سد طبقه‌ است که تامین می‌شود. بنا بر برآوردهای نظامی، کنترل سد طبقه، برای محاصره داعش و انجام عملیات بازپس‌گیری رقه، حیاتی‌ست.

تازه‌ترین عملیات نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان مورد حمایت واشینگتن، در حالی انجام می‌شود که شبه‌نظامیان عمدتا کـرد در «نیروهای دمکراتیک سوریه» به تازگی، از افزایش کمک‌های نظامی ایالات متحده، در عملیات برای تصرف رقه خبر داده‌اند.

ترکیه، از متحدان ایالات متحده و عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی، گروه دربرگیرنده شبه‌نظامیان کرد سوریه را بازویی از پ‌کا‌کا و یک «گروه تروریستی» می‌داند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، بر اساس تخمینی نه‌چندان دقیق، داعش، شماری نزدیک به چهار هزار شبه‌نظامی در رقه دارد. با این همه این احتمال وجود دارد که آن‌ها شهر را از مواد منفجره پنهانی در خانه‌ها، تونل‌ها و جاده‌ها انباشته باشند.

XS
SM
MD
LG