لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

رأی دادگاه ویرجینیا به نفع فرمان ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع شش کشور


یک قاضی فدرال در ایالت ویرجینیا حکم داده است که فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای ممنوعیت ورود اتباع شش کشور به خاک این کشور قانونی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با این حال فرمان یاد شده به دلیل احکام دو دادگاه دیگر در ایالت‌های مریلند و هاوایی متوقف مانده است و احتمالاً دیوان عالی آمریکا باید به درخواست تجدیدنظر دولت ترامپ رسیدگی کند.

قاضی آنتونی ترنگا روز جمعه چهارم فروردین استدلال‌های شورای روابط آمریکایی- اسلامی مبنی بر اینکه فرمان اجرایی روز ۱۶ اسفند دونالد ترامپ، «تبعیض‌آمیز» است را رد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا ابتدا روز هشتم بهمن پارسال با امضای فرمانی سفر شهروندان هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و سومالی را به طور موقت به خاک این کشور معلق کرد. اما به دنبال شکایت ایالت واشینگتن، دادگاه استیناف در نهایت حکم به تعلیق این فرمان داد.

به دنبال تعلیق این فرمان، دونالد ترامپ روز ۱۶ اسفند فرمان دومی امضا کرد که بر اساس آن اتباع شش کشور عمدتاً مسلمان به طور موقت از ورود به خاک ایالات متحده منع شدند. نام عراق در فرمان دوم رئیس‌جمهوری آمریکا حذف شده است.

با این حال، دریک واتسون، قاضی فدرال ایالت هاوایی، روز ۲۵ اسفند علیه فرمان مهاجرتی تازه آقای ترامپ رأی داد. این قاضی گفته بود، فرمان دوم مهاجرتی رئیس‌جمهوری مغایر قانون اساسی آمریکا است.

یک روز بعد که باید این فرمان اجرایی می‌شد، تئودور چوانگ، قاضی فدرال ایالت مریلند هم رأی به تعلیق فرمان مهاجرتی آقای ترامپ داد و آن را در راستای ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا دانست.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که در صورت نیاز علیه این دو حکم فرجام خواهی می‌کند و روز ۲۷ اسفندماه علیه حکم تعلیق فرمان مهاجرتی دوم توسط دادگاه فدرال مریلند به دادگاه استیناف شکایت کرد.

قاضی ترنگا که منصوب جرج واکر بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکاست، گفته است شکایت شورای روابط آمریکایی- اسلامی (از گروه‌های حقوق بشری مسلمانان)، به بیست مورد اشاره کرده است که بر اساس این فرمان، قادر نیستند به خانواده‌های خود ملحق شوند.

او اما تصریح کرده است که رئیس‌جمهوری این اختیار را دارد تا در قالب این فرمان، درباره مهاجرت تصمیم‌گیری کند.

این قاضی فدرال افزوده است: از آنجایی که فرمان یاد شده به مذهب اشاره نکرده است، دادگاه نمی‌تواند با «نیت‌خوانی»، از چنین فرمانی «ممنوعیت ورود مسلمانان» را برداشت کند.

رویترز می‌گوید که لنا مصری، مدیر شورای روابط آمریکایی- اسلامی، گفته است که در شعبه چهارم دادگاه استیناف درباره این حکم فرجام‌خواهی می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که این ممنوعیت برای حفاظت کشور از حملات تروریستی ضروری است.

سخنگوی کاخ سفید پس از تعلیق فرامین اجرایی دونالد ترامپ، گفت: «مطمئن هستیم که اقدام مبتنی بر قانون و ضروری رئیس‌جمهوری در نهایت از طریق بقیه سیستم قضایی شکل اجرایی به خودش خواهد گرفت».

XS
SM
MD
LG