لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

آزمایش جدید موشکی کره شمالی «به حریق و سقوط ختم شد»


موشک جدید آزمایش‌شده کره شمالی از نوع اسکاد با برد افزایش‌یافته بود.
موشک جدید آزمایش‌شده کره شمالی از نوع اسکاد با برد افزایش‌یافته بود.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت آزمایش موشکی روز چهارشنبه ۱۶ فروردین کره شمالی در پی خروج موشک از مسیر، آتش گرفتن و سقوط آن در آب‌های اقیانوس با شکست مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این آزمایش موشکی درست قبل از اولین ملاقات دونالد ترامپ با رییس‌جمهوری چین انجام شده است.

مقام دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که بر اساس تصاویر ضبط شده و ارزیابی‌ها، موشک کره شمالی که از نوع موشک‌های اسکاد با برد افزایش‌ یافته بود حین پرواز دچار نقض فنی شده و در آب‌های نزدیک به کره شمالی سقوط کرده است.

ارزیابی‌های اولیه آمریکا و کره جنوبی این بود که این موشک از مدل کی‌ان ۱۵ با برد متوسط بوده که اولین آزمایش ثبت شده آن توسط کره شمالی در ماه فوریه صورت گرفت.

اما به گفته مقام آمریکایی برخلاف آن مدل که از سوخت جامد استفاده می‌کند موشکی که روز چهارشنبه ۱۶ فروردین شلیک شد سوخت مایع دارد و از یک سکوی ثابت و نه متحرک شلیک شده است.

ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد این موشک از زمین و در حومه شهر سینپو واقع در نوار ساحلی شرق کره شمالی پرتاب شده و حدود ۶۰ کیلومتر پرواز کرده است.

کره شمالی سخت تلاش می‌کند تا در مقابله با آنچه که آن‌را خطر آمریکا توصیف می‌کند زرادخانه تسلیحاتی خود را روزآمد کند. بسیاری از کارشناسان تسلیحاتی معتقدند این کشور ظرف چند سال آینده می‌تواند موشک‌های مجهز به کلاهک هسته‌ای تولید کند که قادر خواهند بود خاک آمریکا را هدف بگیرد. کره شمالی سال گذشته دو آزمایش هسته‌ای انجام داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد این کشور خود را برای انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر در آینده نزدیک آماده می‌کند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی نیز در گزارش‌های خود اعلام کردند که جهان به‌زودی شاهد «موفقیت تاریخ‌ساز» این کشور در صنایع فضایی خواهد بود. آمریکا، کره جنوبی و سایرین صنایع هوافضای کره شمالی را پوششی برای برنامه‌ هسته‌ای تسلیحاتی آن کشور می‌دانند.

وزیر خارجه کره جنوبی آزمایش موشکی روز چهارشنبه را «اقدامی تحریک‌آمیز و غیر مسئولانه‌» توصیف کرد که برای امنیت و صلح جهانی خطرناک است. معاول اول نخست‌وزیر ژاپن نیز گفت کشورش به این اقدام شدیداً اعتراض کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در یک بیانیه کوتاه به این آزمایش موشکی اشاره کرد ولی افزود که دولت آمریکا به حد کافی در مورد کره شمالی موضع‌گیری کرده و بیش از این اظهار نظر نخواهد کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا گفته است چین برای اعمال فشار به کره شمالی با هدف متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی آن کشور باید اقدامات بیشتری انجام دهد. سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت همه کشورها باید در این رابطه اقدام کنند.

او افزود: «اگر ما در مورد حل این معضل، جدی هستیم باید به ریشه مسئله بپردازیم. باید منافع همه را در نظر بگیریم. چین می‌خواهد با همه همکاری کند تا برچیدن جنگ‌افزار هسته‌ای و صلح در منطقه تضمین شود».

XS
SM
MD
LG