لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

سنای آمریکا پس از تغییر مقررات، گزینه ترامپ برای دیوان عالی را تایید کرد


تایید نیل گورساچ برای دونالد ترامپ یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود.
تایید نیل گورساچ برای دونالد ترامپ یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود.

مجلس سنای آمریکا روز جمعه ۱۸ فروردین با تایید نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان عالی آمریکا بزرگترین پیروزی دوران ریاست‌جمهوری کوتاه را نصیب او کرد.

مجلس سنا که جمهوریخواهان در آن اکثریت دارند بر مخالفت دمکرات‌ها چیره شد و در دیوان عالی نیز اکثریت کرسی‌ها را به قضات محافظه‌کار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجلس سنا با ۵۴ رای موافق و ۴۵ رای مخالف صلاحیت نیل گورساچ قاضی دادگاه‌ استیناف ایالت کلرادو را تصویب کرد.

در این رای‌گیری سه نماینده دمکرات نیز به او رای موافق دادند. مجلس سنا سال گذشته به خاطر مخالفت جمهوریخواهان حاضر نشد نامزد پیشنهادی باراک اوباما برای کرسی خالی دیوان عالی آمریکا را به بحث و رای‌گیری بگذارد.

کرسی نهم دیوان عالی آمریکا از ۱۳ فوریه ۲۰۱۶ پس از مرگ آنتونین اسکالیا قاضی محافظه‌کار خالی مانده بود. از زمان جنگ‌های داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۲ تاکنون این طولانی‌ترین دوره‌ای است که کرسی این نهاد خالی مانده بود.

سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا گفت: «نیل گورساچ عضو بسیار خوبی برای دیوان عالی کشور خواهد بود. او سوابق و لیاقت منحصر به فرد و طبع و خوی قضایی بسیار مطلوبی دارد».

نیل گورساچ در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش مدتی در وزارت دادگستری خدمت کرده و پسر اولین زنی است که در تاریخ آمریکا ریاست اداره حفاظت از محیط زیست را بر عهده داشت.

یکی از نشانه‌های اهمیت این رای‌گیری شرکت مایک پنس معاون رییس‌جمهوری در جلسه سنا به عنوان رییس جلسه حین رای‌گیری بود.

جمهوریخواهان که با ۵۲ رای در برابر ۴۸ رای اکثریت کرسی‌های مجلس سنا را در کنترل دارند، روز پنجشنبه بالاخره با رای‌گیری برای پایان دادن به بحث در مورد صلاحیت نیل گورساچ به مخالفت شدید دمکرات‌ها با نامزدی او پایان داده و به شیوه موسوم به «گزینه هسته‌ای» روی آوردند که تغییر در شیوه رای‌گیری برای تایید صلاحیت نامزدهاست.

چاک شومر رییس اقلیت دمکرات‌ در مجلس سنا ابراز امیدواری کرد این قاضی به نگرانی‌ها توجه کند که دیوان عالی «به طور روزافزونی به این سمت حرکت می‌کند که بیشتر یک دادگاه طرفدار منافع شرکتی است که تمایل آن بیشتر به سمت منافع کارفرمایان، شرکت‌های بزرگ و منافع خاص است تا شهروندان عادی آمریکایی».

خبرگزاری رویترز می افزاید تایید نیل گورساچ پنج کرسی از مجموع ۹ کرسی دیوان عالی را به قضات محافظه‌کار بر می‌گرداند که عملی شدن یکی از شعارهای مهم کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان بود.

نیل گورساچ ۴۹ ساله از سال ۱۹۹۱ که جورج بوش پدر کلارنس توماس ۴۳ ساله را برای احراز این مقام برگزید جوان‌ترین قاضی است که به عضویت دیوان عالی در می‌آید. عضویت در این نهاد مادام‌العمر است.

در عین حال ممکن است دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود نامزدهای دیگری برای عضویت در این نهاد معرفی کند چون سه عضو دیگر دیوان عالی هم اکنون ۷۸ ساله و یا مسن‌تر هستند.

تایید نیل گورساچ برای دونالد ترامپ یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود و پس از شکست ماه گذشته او در تصویب لایحه خدمات درمانی در مجلس نمایندگان نشان می‌دهد که او می‌تواند برنامه‌های مهم خود را در کنگره پیش ببرد.

رییس‌جمهوری آمریکا در آینده نزدیک قرار است طرح بزرگ خود برای کاهش مالیات را نیز به کنگره ارائه کند.

XS
SM
MD
LG