لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

پاسخ کره شمالی به اعزام ناو آمریکایی: برای جنگ آماده‌ایم


رهبر کره شمالی، کیم جونگ‌اون، در حال بازدید از یک آزمایش مربوط به تجهیزات موشکی
رهبر کره شمالی، کیم جونگ‌اون، در حال بازدید از یک آزمایش مربوط به تجهیزات موشکی

یک روز پس از اعزام یک ناوگروه نظامی آمریکا به سوی شبه‌جزیره کره، دولت کره شمالی نسبت به «پیامدهای فاجعه‌بار» هرگونه «تحریک» جدید از سوی آمریکا هشدار داده و اعلام کرد که برای جنگ «آماده است».

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین، خبر داد که این هشدار را سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در پیامی که از تلویزیون دولتی آن کشور پخش شد اعلام کرده‌ است.

در روزهای اخیر اعلام شد که آمریکا تصمیم گرفته است مسیر ناو هواپیمابر کارل وینسون و ناوهای جنگی همراه آن را که قرار بود به استرالیا بروند تغییر داده و این ناوگروه را به‌سوی آب‌های شبه‌جزیره کره بفرستد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که ادامه رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی به تنش میان واشینگتن و پیونگ‌یانگ افزوده است.

در واکنش به خبر اعزام ناوگروه جدید آمریکا به منطقه، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی روز سه‌شنبه گفت که «مسئولیت هرگونه پیامد فاجعه‌بار برآمده از اقدامات شنیع آمریکا به طور کامل متوجه ایالات متحده است».

وی همچنین افزود که «کره شمالی آماده است تا نسبت به هر شکل از اشکال جنگ که ایالات متحده بخواهد واکنش نشان دهد».

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی که نام او در گزارش‌ها ذکر نشده در ادامه با اشاره به اعزام ناوهای جنگی تازه به منطقه گفت: «این ثابت می‌کند که حرکات بی‌پروای ایالات متحده برای حمله به جمهوری دموکراتیک خلق کره وارد مرحله‌ای جدی شده است.»

وی هشدار داد که «علیه تحریک‌کننده‌ها و برای دفاع از خود، به یاری نیروی قدرتمند سلاح‌های خود، شدیدترین تدابیر را برای انجام عمل متقابل اتخاذ خواهیم کرد.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد آمریکایی روز یک‌شنبه گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از مشاوران خود خواسته تا «طیفی از گزینه‌ها» را «برای مهار کردن پیونگ‌یانگ» به او ارائه کنند.

دونالد ترامپ پیش از این نیز تهدید کرده بود که اگر چین، به عنوان هم‌پیمان اصلی کره شمالی، کمکی به مهار «جاه‌طلبی‌های کره شمالی» در زمینه سلاح‌های هسته‌ای نکند، آمریکا به اقداماتی یک‌جانبه روی خواهد آورد.

کره شمالی به دنبال ساخت موشکی دوربرد است که بتواند کلاهک هسته‌ای را به خاک اصلی ایالات متحده برساند و در این راستا تاکنون پنج آزمایش موشکی انجام داده که دو مورد آن طی سال گذشته انجام شد.

XS
SM
MD
LG