لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

قاضی عسکر: در حج خلاف نظر عربستان عمل نمی‌کنیم


علی قاضی عسکر، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور حج و زیارت.
علی قاضی عسکر، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور حج و زیارت.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور حج و زیارت به طور تلویحی تایید کرد که ایران شرط عربستان سعودی مبنی بر لغو مراسم دعای کمیل در حج امسال را پذیرفته است.

علی قاضی عسکر روز چهارشنبه ۲۳ فروردین به خبرگزاری «نسیم‌آنلاین» گفته که ایران هیچ‌گاه برخلاف برنامه‌های عربستان، به عنوان کشور میزبان عمل نکرده و نخواهد کرد.

وی افزوده مقام‌های عربستان سعودی پیشتر خواستار لغو برگزاری مراسم دعای کمیل شده بودند٬ اما ایران با برخی نامه‌نگاری‌ها این مراسم را برگزار کرده بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «امسال در مورد برگزاری دعای کمیل توافقی صورت گرفته؟» هم گفته «اگر شرایط مهیا شد و توانستیم توافق کنیم امیدواریم این اتفاق در آنجا {حج} بیفتد».

قاضی عسکر اضافه کرده که «طرف سعودی در مورد دعای کمیل به مشکلات امنیتی استناد و به تعبیر خود مسئله محاذیر امنیه را مطرح کرده است».

وی گفته مقام‌های سعودی تنها توافق کرده‌اند که مراسم دعای کمیل یا هر برنامه دیگر در «اماکن مرتبط با حجاج در مکه و مدینه» برگزار شود.

نماینده رهبر ایران در امور حج و زیارت افزوده است: «ما امسال این را پذیرفتیم تا انشاءالله شرایط عادی شود».

مقام‌های عربستان در سال‌های اخیر بارها اعلام کرده بودند مخالف برگزاری مراسم دعای کمیل از سوی ایران در ایام حج هستند٬ اما مسئولان بعثه آیت‌الله علی خامنه‌ای در حج بر اجرای این مراسم تاکید داشته‌اند.

خرداد سال ۱۳۹۵ نیز شبکه «العالم» به نقل از روزنامه «عکاظ» عربستان نوشته بود که ایران بر اجرای دعای کمیل در حج اصرار دارد و این امر از مهمترین دلیل خودداری هیات ایرانی از امضای توافقنامه مراسم حج است.

این روزنامه نوشته بود ایران مراسم دعای کمیل را «از چارچوب مذهبی و عبادت خارج و به یک برنامه سیاسی تبدیل کرده است».

اردیبهشت پارسال نیز وزارت حج عربستان٬ ایران را مقصر بی‌نتیجه ماندن مذاکرات آن سال معرفی کرده و اعلام کرده بود برگزاری دعای کمیل و برائت از مشرکان مانع حرکت دیگر حجاج است.

ایران و عربستان از سال گذشته مذاکرات برای جزئیات برگزاری حج امسال را آغاز کرده بودند و مراسم دعای کمیل و برگزاری «مراسم برائت از مشرکین» از سوی حجاج ایرانی از مهمترین موارد اختلاف طرفین مذاکره بود.

آخرین بار که زائران ایرانی در مراسم حج شرکت داشتند، به مراسم حج سال ۹۴ بر می‌گردد. در آن زمان به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در هنگام عبور زائران از منطقه منا، بیش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند که بیش از ۴۶۰ تن از آنها ایرانی بودند.

پس از این حادثه جدال‌های لفظی مقام‌های ایران و عربستان سعودی، مانع حضور زائران ایرانی در حج ۹۵ شد.

XS
SM
MD
LG