لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

وزیر دفاع آمریکا: بحران یمن نیازمند یک راه‌حل سیاسی است


دیدار جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا از عربستان سعودی
دیدار جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا از عربستان سعودی

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین در سفر خود به عربستان سعودی گفت حل بحران یمن مستلزم یک راه‌حل سیاسی از طریق گفت‌وگوی صلح با میانجی‌گری سازمان ملل متحد است.

در همین حال مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این کشور با افزایش کمک‌های خود به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس که با حوثی‌های مورد حمایت ایران می‌جنگند نقش مستقیم خود را در جنگ یمن افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جنگ یمن که اکنون وارد سومین سال شده تاکنون حداقل ۱۰ هزار نفر کشته و بیش از سه میلیون نفر آواره شده‌اند. میلیون‌ها نفر از مردم این کشور نیز به زحمت می‌توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند.

شیعیان حوثی شهر صنعا، پایتخت و مناطق گسترده‌ای از خاک یمن را در کنترل خود دارند. دولت آمریکا از ائتلاف نظامی کشورهای عربی به رهبری عربستان حمایت می‌کند که قصد دارد با حملات هوایی سنگین و اعزام نیروهای زمینی و تجهیز شبه‌نظامیان محلی قدرت را به عبد ربه منصور هادی رییس‌جمهور این کشور بازگرداند.

جیمز متیس در مسیر سفر خود به ریاض به خبرنگاران گفت: «این جنگ برای مدت طولانی ادامه داشته است. موشک‌های ایرانی که برای حوثی‌ها ارسال شده به خاک عربستان سعودی شلیک می‌شوند و این موضوع علاوه بر تعداد افراد بیگناهی که در داخل یمن کشته می‌شوند باید متوقف شود».

هفت آتش‌بس بین شورشیان حوثی و نیروهای دولتی که به ابتکار سازمان ملل متحد برقرار شد همه به شکست انجامیده و مذاکرات صلح هیچ یک به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا افزود: «ما به همکاری با متحدان خود ادامه خواهیم داد تا یک بار دیگر مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل متحد آغاز شود».

او در مورد جزییات کمک‌های بیشتری که آمریکا در اختیار ائتلاف نظامی به رهبری عربستان قرار خواهد داد اطلاعاتی نداد. ولی گفت که یکی از اهداف او از این سفر گسترش و تعمیق مناسبات و همکاری‌های دو کشور است.

آقای متیس قرار است در ریاض با مقام‌های ارشد عربستان از جمله ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور ملاقات کند.

خبرگزاری رویترز از قول جان آلترمن مسئول پژوهش‌های خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشینگتن می‌نویسد حکومت عربستان در مورد فعالیت‌ها و حضور رقیب اصلی خود ایران در سطح منطقه به شدت نگران است.

بازبینی میزان و چگونگی کمک‌های نظامی آمریکا به ائتلاف عربی به رهبری عربستان که هم‌اکنون کمک‌های اطلاعاتی و تجسسی را در بر می‌گیرد در شرایطی مطرح می‌شود که شواهد مستندی وجود دارد که ثابت می‌کند ایران برای شورشیان حوثی سلاح‌های پیشرفته و مستشاران نظامی فرستاده است.

منابع کنگره آمریکا می‌گویند دونالد ترامپ ممکن است به زودی طرح فروش سلاح‌های هدایت شونده هوشمند به عربستان را به مجالس آمریکا تسلیم کند. اما کارزار عربستان سعودی در یمن تاکنون باعث مرگ هزاران غیرنظامی و نابودی زیرساخت‌های کشور از جمله مدارس و بیمارستان‌ها شده است که می‌تواند بحث‌برانگیز باشد.

بخش دیگری از سیاست آمریکا در یمن روی مبارزه با شاخه القاعده در شبه جزیره عربستان تمرکز داشته است که از شرایط پر آشوب کشور بهره جسته و بر حوزه نفوذ و فعالیت خود افزوده‌اند.

آقای متیس در بخش‌های دیگر سفر خود به منطقه خاورمیانه از مصر، قطر و اسرائیل نیز دیدار خواهد کرد. سفر وزیر دفاع آمریکا احتمالا سیاست‌های رییس جمهور و دولت جدید آمریکا در مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» را برای کشورهای منطقه روشن کند و درعین حال باید نشان دهد آیا حاضر است به نسبت باراک اوباما از نیروی نظامی بیشتری در منطقه استفاده کند.

یکی از نقاط ابهام و سئوالات اصلی متحدان آمریکا سیاست‌های آن کشور در مورد بحران سوریه است. نگرانی کشورهای منطقه این است که مناطق آزاد شده از گروه «خلافت اسلامی» و سایر اسلام‌گرایان تندرو ممکن است به زمینه بروز تنش‌های قومی و مذهبی جدید و در نهایت شکل‌گیری گروه‌های تندرو دیگر در آینده بدل شود.

XS
SM
MD
LG