لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

واکنش جواد ظریف به انتقاد از سیاست‌های تجاری وزارت خارجه


قالیباف با انتقاد از سیاست تجاری وزارت امورخارجه گفته است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، "وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل" تشکیل می‌دهد.
قالیباف با انتقاد از سیاست تجاری وزارت امورخارجه گفته است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، "وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل" تشکیل می‌دهد.

وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه با دفاع از سیاست‌های اقتصادی- تجاری وزارتخانه خود تاکید کرد که برای حاکم ساختن نگاه اقتصادی تلاش‌هایی کرده است.

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای جامع با خبرگزاری ایسنا گفت: در حوزه اقتصاد وزارت خارجه دو کار مهم را انجام داده است. یکی از مهم‌ترین کارها این بود که فکر، طراحی و برنامه‌ریزی اقتصادی را وارد دستور کار وزارت خارجه کرد و از دیگر سو در طول این مدت تلاش کرد موانعی که موجب قفل شدن فعالیت‌های اقتصادی خارجی کشور می‌شد را رفع کند.

به گفته مسئول دیپلماسی جمهوری اسلامی، وزارت خارجه پیش از این به دلیل واقعیت‌های منطقه‌ای و جهانی و مسئله جنگ تحمیلی و موضوع هسته‌ای همواره نگاه سیاسی و امنیتی داشته است.

وی با اشاره به موانع بانکی که بر اثر تحریم‌ها به وجود آمده بود افزود صادرکنندگان خدمات فنی، مهندسی کشور نمی‌توانستند خدمات خود را به خارج صادر کنند و این وظیفه وزارت امور خارجه بود که این روند را تسهیل کند.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به ادعای کسانی که می‌گویند رفت وآمد بازرگانان، تجار و کارآفرینان خارجی به ایران نتیجه‌ای نداشته است، گفت:‌ «شما می‌خواهید بعد از یک دوره طولانی که ایران از نظر اقتصادی از دنیا جدا بوده و موانعی برای توسعه روابط اقتصادی در بعد خارجی داشته یک حرکت جدیدی را آغاز کنید؟... چگونه است برخی از دوستان خیلی سریع به این نتیجه رسیده‌اند که برجام نتیجه نداشته و این رفت و آمدها صرفا تشریفاتی بوده است؟»

اشاره وزیر امور خارجه ایران می‌تواند به گفته‌های محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری سال جاری باشد که روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از این‌ که – به باور وی - تاکنون تجارت و اقتصاد در ساختار وزارت امور خارجه اهمیت چندانی نداشته و وظیفه خود در راستای کمک به تقویت حوزه اقتصاد و پیدا کردن بازار بین المللی برای کالاهای ایرانی را جدی در دستور کار قرار نداده ابراز تأسف کرده بود.

آقای ظریف تاکید کرد پس از برجام صدها سرمایه‌گذار کارآفرین و بنگاه اقتصادی به ایران آمدند و وزارت خارجه هم برای جذب این امکانات به وظایف خود عمل کرد.

وی افزود: «امروز با همه کشورها بر اساس روند عادی همکاری می‌کنیم. نفت‌مان را می‌فروشیم و پول‌مان را می‌گیریم و اگر بخواهیم سرمایه‌ جذب کنیم بر اساس مقررات عادی در دنیا این کار را انجام می‌دهیم، نه این‌که ناگزیر باشیم مقداری از پول خودمان را برای ضمانت سرمایه‌گذاری خارجی یا ضمانت فاینانس بلوکه کنیم.»

به گفته وزیر امور خارجه ایران، اکنون میلیاردها دلار پیشنهاد سرمایه‌گذاری آماده وجود دارد، اما این پیشنهادها به دلیل این‌که ممکن است برخی از شرایط آن خوب نباشد از جمله این‌که میزان استفاده از نیروی انسانی و تکنولوژی ایران در این قراردادها کم باشد یا به تولید کالاهای ایرانی ضربه وارد کنند، امضا نشده‌اند.

محمدباقر قالیباف، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به خبرگزاری تسنیم با انتقاد از وزارت امور خارجه گفته است که باید دیپلماسی در خدمت اقتصاد کشور باشد و برای اجرای این امر مهم نیاز به تغییر ساختار وزارت خارجه هست.

به باور وی، «ساختار وزارت خارجه در ایران به‌گونه‌ای طراحی شده که فقط پاسخگوی نیازهای سیاسی و امنیت ملی بوده و این ساختار اجازه نمی‌دهد که دغدغه اصلی امروز ایران را که رونق اقتصاد است پیگیری کند».

آقای قالیباف با مثال آوردن از کشورهایی پیشرفته مانند کره جنوبی و ژاپن گفت: «توسعه اقتصادی تا حد زیادی مدیون عملکرد دستگاه دیپلماسی این کشورهاست، به‌طوری که وزارت خارجه‌شان نقش فعالی در پیدا کردن بازار برای تولیدکنندگان خود بر عهده گرفته است و حتی وزارتخانه‌ای مستقل برای توسعه و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین المللی به وجود آورده‌اند که در رابطه مستقیم با وزارت خارجه فعالیت می‌کند.

وی بر این اساس اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌ جمهوری «وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل» را تشکیل خواهد داد.

XS
SM
MD
LG