لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

ستاد کل نیروهای مسلح: نامزدها به عرصه‌های نظامی ورود نکنند


ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران از شش نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری خواست از «ورود به عرصه‌های نظامی و دفاعی که خارج از حدود اختیارات ریاست‌ جمهوری است٬ خودداری کنند».

این خبر را روز سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، مسعود جزایری٬ سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، در اختیار خبرگزاری‌ها گذاشت و گفت این درخواست به صورت کتبی نیز به ستاد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرستاده شده است.

آقای جزایری اضافه کرد که محور این درخواست مراقبت از فعالیت‌های انتخاباتی نامزد‌ها و رسانه‌ها درباره مسائل نظامی و دفاعی از سوی ستاد برگزاری انتخابات است.

وی افزود ستاد کل نیرو‌های مسلح خواستار در نظر گرفتن «منافع ملی و امنیت کشور» از سوی نامزد‌ها در اظهار‌نظر‌ها و فعالیت‌های تبلیغی خود در حوزه نظامی و دفاعی شده است.

این مقام نظامی همچنین گفت خودداری نامزد‌‌ها از «دخالت غیرتخصصی» در حوزه نظامی و خارج از «حدود اختیارات ریاست ‌جمهوری» از دیگر درخواست‌های ستاد کل نیرو‌های مسلح است.

حسن روحانی٬ رئیس جمهوری ایران و نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از جمله کسانی است که در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود٬ امضای توافق‌نامه «برجام» از سوی دولت یازدهم را مانع وقوع جنگ علیه ایران دانسته است.

آقای روحانی نهم اردیبهشت‌ماه امسال نیز طی یک سخنرانی در یزد گفته بود که «مردم باید… در ۲۹ اردیبهشت، روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مشخص کنند که عزت کشور را می‌خواهند یا سایه شوم جنگ.»

در پاسخ به این اظهارات روحانی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، تذکر داد که «آن چه که سایه جنگ را، سایه دشمن را در طول این سال‌های متمادی از سر کشور رفع کرده، حضور مردم بوده است.»

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، هم در همین زمینه گفت که «این بحث که برجام سایه جنگ را دور کرد، یک دروغ است و آن چه مانع جنگ شده، پیشرفت دفاعی ایران است.»

روز گذشته نیز صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضائیه به این اظهارات روحانی واکنش نشان داده و گفت که «این که برخی گمان کنند که مذاکرات مربوط به برجام و غیربرجام سایه جنگ را از سرکشور برداشته، گمان نادرستی است.»

لاریجانی افزود: «آن چه سایه جنگ را از سر کشور برمی‌دارد اقتدار جمهوری اسلامی با حضور ملت در صحنه و مجاهدت‌ها و تلا‌‌ش‌های بی‌وقفه نیروهای مسلح نظیر سپاه و بسیج است.»

ابراهیم رئیسی٬ نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم روز سه‌شنبه در همدان در پاسخ به این اظهارات حسن روحانی گفت که «حضور مردم متدین و با بصیرت در صحنه سایه جنگ را از سر ما دور کرده است.»

علی خامنه‌ای و برخی مقام‌های جمهوری اسلامی در شرایطی به این اظهار‌نظر حسن روحانی واکنش نشان داده‌اند که گزارش‌ها از تشکیل پرونده قضایی برای غلامحسین کرباسچی در پی انتقاد او از سیاست منطقه‌ای ایران حکایت دارد.

آقای کرباسچی چند روز پیش در یک سخنرانی در کمپین تبلیغاتی حسن روحانی در اصفهان از این ‌که به گفته او «دستگاه‌های بی‌حساب و کتاب»، «به اسم دفاع از حرم» درگیر جنگ در عراق و سوریه شده‌اند٬ انتقاد کرده بود.

در واکنش به این سخنان، روز سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، گزارش شد که دادگستری استان اصفهان برای غلامحسین کرباسچی به دلیل «توهین به شهدای مدافع حرم» پرونده‌ای تشکیل داده است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG