لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۵

گفت‌وگوهای رییس موساد با مشاور امنیت ملی ترامپ درباره ایران


 یوسی کوهن، رئیس موساد
یوسی کوهن، رئیس موساد

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، یک هیئت بلندپایه امنیتی این کشور که به واشینگتن سفر کرده گفت‌وگوهایش با مقام‌های کاخ سفید درباره ایران را آغاز کرده است.

ریاست هیئت اسرائیلی با رئیس موساد،‌ یوسی کوهن، است و بر پایه گزارش‌ها آقای کوهن را در این سفر ژنرال هرتزی لوی، رئیس امان، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، ایتان بن داوید، معاون امنیت ملی، زوهار پالتی، مسئول بخش سیاسی- امنیتی در وزارت دفاع، و رون درمر سفیر اسرائیل در آمریکا، همراهی می‌کنند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

«خطرات حضور نظامی ایران و وابستگانش در سوریه» و مقابله با «تقویت ایران و حزب‌الله در سوریه» از جمله محورهای اصلی گفت‌وگوها در واشینگتن ذکر شده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، دیدارهای این هیئت امنیتی با مقام‌های کاخ سفید از روز پنج‌شنبه، ۲۶ مرداد، و با دیدار آنها با ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ آغاز شد.

در نشست روز پنج‌شنبه دینا پاول، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، و دیگر اعضای این نهاد نیز حضور داشته‌اند.

جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات بین‌المللی که در این نشست حضور داشت، در حساب توئیتری خود این دیدار را «بسیار مفید و بر محور هم‌پیمانی قدرتمند و مستمر» دو کشور توصیف کرد.

به گزارش وبسایت اسرائیلی وای.نت ۶، موضوع‌های مورد بحث در نشست کاخ سفید از جمله شامل این موارد می‌شده است: «آتش‌بس در سوریه»، «درخواست اسرائیل برای دور کردن ایران از سوریه» و «مقابله با توان حزب‌الله برای تهدید ثبات منطقه».

روزنامه اسرائیل هیوم روز پنج‌شنبه گزارش داد که مقام‌های اسرائیلی از دولت دونالد ترامپ می‌خواهند که «شیوه‌های قاطعانه‌تری را برای رصد تحرکات ایران در منطقه» در پیش بگیرد.

از سوی دیگر، وبسایت والا گزارش داده است که هیئت اسرائیلی ملاحظات خود درباره آتش‌بس در جنوب سوریه ارائه کرد اما مواضع آمریکا و روسیه در این مورد تغییری نکرده است.

آتش‌بس در جنوب سوریه با حمایت آمریکا و روسیه از چند هفته پیش اجرایی شده و کماکان ادامه یافته است.

رئیس موساد چند روز پیش از سفر به واشینگتن، با ارائه گزارشی به کابینه این کشور گفته بود «تغییرات خاورمیانه به زیان اسرائیل بوده» و «هر جا که داعش بیرون رفته، ایران جای آن را گرفته است».

آقای کوهن همچنین گفته بود ایران سودای تبدیل شدن به کشوری اتمی را رها نکرده و «برجام این تمایل و رویه تهاجمی ایران را تقویت کرده است».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته چندین بار با اشاره به گزارش‌های رئیس موساد، بر «خطر ناشی از ایران» برای امنیت اسرائیل تاکید کرده و گفته بود کشورش «از همه توان خود برای مقابله با این خطرات استفاده می‌کند».

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل نیز روز سه‌شنبه گزارشی از «ساخت یک کارخانه تولید موشک ایران» در نزدیکی شهر بانیاس در سوریه منتشر کرد. در این گزارش، با استناد به تصاویر گرفته‌شده از یک ماهواره اسرائیلی، ادعا شده بود که این کارخانه در سوریه با یک کارخانه موشک‌سازی در نزدیکی تهران «شباهت زیادی» دارد.

پیش تر وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به برپایی «کارخانه های مخفی تولید جنگ افزار برای حزب الله» در سوریه گفته بود، اسرائیل «کاملا هوشیار است و اقدامات لازم را انجام می دهد».

رسانه های اسرائیل همچنین به گزارش منتشره روزهای اخیر در شبکه لبنانی المیادین در مورد حضور نظامی سپاه پاسداران ایران در صحنه های میدانی جنگ در سوریه توجه زیاد نشان داده و آن را نشانه تثبیت جای پای ایران در این کشور همسایه اسرائیل دانستند؛ هر چند که شبکه المیادین این گزارش را همان روز از وبسایت خود حذف کرد.

همزمان، روزنامه اسرائیل هیوم پنجشنبه نوشته بود، در سفر پیش روی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل به اورشلیم (بیت المقدس)، رییس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل در مورد «خطرات ناشی از ایران و حزب الله» در سوریه برای امنیت اسرائیل هشدار می دهند.

به نوشته این روزنامه، اسرائیل از شورای امنیت می خواهد برای جلوگیری از رسیدن سلاح ایرانی برای حزب الله از راه سوریه، «گام های جدی» بردارد.

ایران همواره گفته است، حضور «مستشاری»اش در سوریه بنا به درخواست «دولت قانونی» بشار اسد بوده است.

XS
SM
MD
LG