لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

یک مقام زیست‌محیطی: آلودگی هوا در ایران سالانه ۳۵ هزار قربانی می‌گیرد


یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفته است سالانه ۳۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا قربانی می‌شوند.

سایت خبری انتخاب روز دوم شهریور گزارش داد که این موضوع را محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، در آیین بزرگداشت دومین سال فعالیت محافظان طبیعت در دانشگاه صنعتی اراک بیان کرده است.

آقای درویش همچنین افزوده است که آلودگی هوا در سال موجب مرگ پنج هزار نفر در تهران می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرده در حالی که امید به زندگی در ایران ۷۹ سال تعریف شده٬ «بر اساس آمارهای موجود در ۹ ماه اخیر ورودی درگذشتگان به بهشت‌ زهرا در تهران ۴۹ سال سن داشته‌اند».

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین مهم‌ترین علت افزایش آلودگی هوا را «استفاده بی‌مورد مردم از خودروهای شخصی» عنوان کرد.

به گفته وی «پرخاشگری، کندذهنی کودکان، چاقی مفرط و ناراحتی‌های گوارشی و سرطان» بخشی از عوارض آلودگی هوا است.

آلودگی هوا٬ کمبود آب و خشکسالی و موضوع زیرگردها چند سالی است که شهرهای کوچک و بزرگ ایران را به طور جدی درگیر کرده است.

اخبار تشدید آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار در شهرهای بزرگ از جمله تهران٬ مشهد٬ اصفهان٬ اهواز و حتی شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان به طور مکرر در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

اسحاق جهانگیری٬ معاون اول رئیس جمهوری ۲۳ مرداد ماه در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان محیط زیست گفت که «محیط زیست مسئله‌ای فانتزی نیست.»

جهانگیری اضافه کرد که ما با «بحران آب، آلودگی هوای کلان شهرها و تهدیداتی نظیر ریزگردها و خشک شدن تالابها روبرو هستیم و باید دست به کار شویم تا برای حل مسائل اصلی کشور راهکار پیدا کنیم.»

وی با اشاره به نظر سنجی اخیر از مردم برای مشخص کردن ۱۰ اولویت اصلی کشور گفت که «در اکثر نظرات٬ چهار موضوع از ۱۰ موضوع اصلی کشور، محیط زیست اعلام شده بود.»

خبرگزاری ایسنا نیز ۱۷ مرداد ماه در میزگردی درباره آلودگی هوا٬ به نقل از محمد حقانی٬ رییس کمیته محیط زیست شورای شهر نوشته که سالانه در تهران ۵۸۰۰ نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

قاسم آهنگری٬ عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن‌آوری نیز در این میزگرد با اشاره به وجود پرخاشگری در کلان‌شهر تهران٬ گفته نتایج مطالعه‌های انجام شده در تهران نشان می‌دهد که «مواد آلاینده بر سیستم عصبی ما تاثیر می‌گذارد و می‌تواند افراد را پرخاشگر کند.»

وی همچنین افزود که بیماری‌هایی چون «اوتیسم، پارکینسون و آلزایمر» ازجمله بیماری‌هایی است که می‌تواند افرادی که در کنار اتوبان‌ها زندگی می‌کنند را مبتلا کند٬ افزود که «آلودگی محیط زیست می‌تواند ژن‌های ما را تحت تاثیر قرار دهد.»

به گفته آهنگری٬ «بسیاری از آلاینده‌ها منشا بیولوژیک دارند. با گذشت زمان بین محیط زیست، مواد آلاینده و بدن ما هم زیستی به‌وجود می‌آید. زمانی‌که مواد آلاینده جدید تولید و وارد بدن می‌شود عملکرد ریه را دچار اختلال می‌کند.»

پیش‌تر نیز بهرام مفید، نایب رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران، با اعلام اینکه ۴۰۰ هزار تن در کشور به سرطان مبتلا هستند، گفته بود: «دلایلی همچون شهرنشینی و کم تحرکی، آلودگی هوا، تغذیه نامناسب…. می‌تواند باعث بروز سرطان شود.»

سعید دستگیری، از متخصصان ژنتیک جمعیت و اپیدمیولوژی درباره «بیماری‌های نادر» در ایران هم می‌گوید «۶۰ درصد بیماری‌های نادر ناشناخته هستند...از ۴۰ درصد دیگر، گروهی به واسطه زمینه ژنتیکی، گروهی در اثر عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و گروهی نیز از ترکیب عوامل ژنتیکی و محیطی بروز می‌یابند.»

XS
SM
MD
LG