لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

دولت اقلیم کردستان جاده‌های اقلیم با موصل را دوباره باز کرد


نیروهای یپشمرگه کُرد بامداد پنجشنبه جاده‌های اصلی مرتبط کننده میان اقلیم کردستان و موصل را بستند
نیروهای یپشمرگه کُرد بامداد پنجشنبه جاده‌های اصلی مرتبط کننده میان اقلیم کردستان و موصل را بستند

دولت اقلیم کردستان عراق، پنجشنبه ۲۰ مهر ماه، اعلام کرد که دو جاده اصلی مرتبط کننده اقلیم با شهر موصل در شمال عراق را چند ساعت پس از بسته شدنشان توسط نیروهای پیشمرگه، دوباره باز کرده است.

شبکه خبری رووداو گزارش داد دو جاده اصلی به شهر موصل که یکی از شهر اربیل گذر می‌کرد و دیگری از شهر دهوک، چند ساعت پس از بسته شدن توسط نیروهای پیشمرگه، بازگشایی شدند.

نیروهای یپشمرگه کُرد بامداد پنجشنبه جاده‌های اصلی مرتبط کننده میان اقلیم کردستان و موصل را پس از رصد کردن تحرکات نیروهای نظامی عراقی در نزدیکی مناطق مورد مناقشه میان بغداد و اربیل، بسته بودند.

یک مقام نظامی اقلیم کردستان که نخواسته نامش فاش شود، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «این اقدام احتیاطی و پیش‌گیرانه است، زیرا تحرکات نیروهای نظامی و امنیتی عراقی را در نزدیکی سنگرهای نیروهای پیشمرگه، رصد کردیم.»

دولت اقلیم کردستان هم چهارشنبه اعلام کرده بود، اطلاعاتی از آمادگی نیروهای عراقی برای آغاز حمله‌ای گسترده به مواضع نیروهای کُرد در مناطق مورد مناقشه، در دست دارد.

مناطق مورد مناقشه میان دولت اقلیم کردستان عراق و دولت عراق، به مناطقی گفته می‌شود که اقلیم کردستان، آن را بخشی از خود می‌داند اما دولت مرکزی عراق این خواسته را مردود می‌داند.

سه سال قبل، به دنبال آن‌که شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی، مناطق وسیعی از شمال عراق را تصرف کردند، نیروهای پیشمرگه کُرد بسیاری از مناطق مورد مناقشه را که بخش‌هایی از استان نفت‌خیز کرکوک بخشی از آن‌ها است، به کنترل خود درآوردند.

اکنون پس از آن‌که اقلیم کردستان روز ۳ مهر، همه‌‌پرسی استقلال از عراق برگزار کرد، مساله مناطق مورد مناقشه بار دیگر مطرح شده است.

پارلمان عراق از نخست‌وزیر این کشور خواسته تا حاکمیت دولت را در مناطق مورد مناقشه اعمال کند. حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق هم از نیروهای پیشمرگه خواسته از مناطق مورد مناقشه به ویژه کرکوک خارج شوند.

هفته گذشته قیس الخزعلی رهبر گروه شبه‌نظامی شیعه «عصائب اهل الحق»، اقلیم کردستان را تهدید به جنگ برای باز پس گیری کنترل کرکوک کرده بود.

XS
SM
MD
LG