لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

روحانی درباره آسیب زمین‌لرزه: در ساخت‌وساز فساد وجود داشته است


حسن روحانی در امر استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده خواستار پرهیز از موازی‌کاری شده است.
حسن روحانی در امر استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده خواستار پرهیز از موازی‌کاری شده است.

رئیس‌جمهور ایران سالم ماندن منازل مسکونی خودساخته از سوی مردم در سرپل ذهاب و فروریختن ساختمان‌های ساخت دولت در این منطقه را نشانه «فساد» دانست.

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه (۲۴ آبان) گزارش کرده که حسن روحانی این موضوع را در جلسه هیئت دولت و با اشاره به وقوع زمین‌لرزه در منطقه غرب ایران، به ویژه استان کرمانشاه بیان کرده‌است.

آقای روحانی پیشگیری و مقابله با خطرات ناشی از زمین‌لرزه را «وظیفه‌ای همگانی» توصیف کرده و افزود که حدود ۳۰ هزار خانه شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده در کرمانشاه، باید بازسازی و ترمیم شود.

وی که به تازگی برای دیدار از مناطق زلزله‌زده به غرب ایران سفر کرده بود، گفت: «اینکه خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است.»

رئیس‌جمهور ایران در ادامه افزود که «مشخص است که در بخش پیمانکاری ساخت‌وساز فساد وجود داشته‌است.»

روحانی همچنین خواستار سپردن امور استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده، به بنیاد مسکن شد و افزود که در این زمینه نباید «کارهای موازی» صورت بگیرد.

وی در کرمانشاه نیز در جمع خبرنگاران گفته بود: «وقتی به سرپل ذهاب رفتیم دیدیم که چگونه خانه‌های مردم که در کنار خانه‌های مسکن مهر بود حتی شیشه‌هایش هم نشکسته بود اما خانه‌های مسکن مهر تخریب شده بودند.»

روحانی افزوده بود: «البته برخی می‌گویند علت این بوده که آن خانه‌ها روی گسل قرار داشتند در حالی که گسل نقطه‌ای نیست بلکه یک مسیر است و اگر آن خانه‌هایی که مربوط به مسکن مهر بوده روی گسل قرار داشته‌است خانه‌های مجاورش هم روی همان گسل قرار داشتند.»

اشاره وی به وقوع زمین‌لرزه ۲۱ آبان‌ماه در غرب ایران است که علاوه بیش از ۴۰۰ کشته و نزدیک به یک‌هزار زخمی بر جا گذاشته‌است.

روزنامه قانون روز چهارشنبه طی گزارشی با تیتر «پس‌لرزه‌های تدبیر» در مورد بازدید روز سه‌شنبهٔ حسن روحانی از سرپل ذهاب به شدت دولت دوازدهم و شخص حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داده و او را متهم به «جدا نشدن از گارد امنیتی خود» و «نگاهی از بالا به پایین» به مردم کرد.

این روزنامه می‌نویسد که «حسن روحانی که محل مسکن‌های مهر نابود شده را برای طعنه و کنایه‌زدن به احمدی‌نژاد و سخنرانی انتخاب کرده بود، مانند میتینگ‌های انتخاباتی خود در میان انبوهی از نیروهای امنیتی و نظامی، وعده‌هایی را به زبان آورد و رفت.»

به‌دنبال زمین‌لرزه اخیر و انتشار تصاویری از منازل مسکونی مسکن مهر در سرپل ذهاب در شبکه‌های اجتماعی نیز انتقادهای بسیاری متوجه میزان استقامت این ساختمان‌ها شد.

طرح خانه‌های انبوه و ارزان قیمت مسکن مهر از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و در نقاط مختلف ایران اجرا شد.

با آنکه روابط عمومی راه و شهرسازی کرمانشاه اعلام کرده که هنوز «آمار دقیقی از میزان تلفات مسکن مهر مناطق زلزله‌زده به‌ویژه سرپل‌ذهاب وجود ندارد»، اما گزارش‌های تائیدنشده‌ای مبنی بر اینکه بیشتر قربانیان در این خانه‌ها زندگی می‌کردند، منتشر شده‌است.

در همین پیوند، محمد رضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه گفت که میزان تخریب واحدهای مسکن مهر در مناطق زلزله‌زده «مایه تاسف» است.

او به ایلنا، خبرگزاری کار ایران، گفت: «مدیران مقصر و سهل‌انگار فارغ از اینکه در چه دوره‌ای در حوزه ساخت مسکن مهر تصمیم‌گیر بوده‌اند، باید پاسخگو باشند و به طور قطع باید در مجلس توضیح دهند.»

یک روز پیش از وی، حسن قربانخانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ایران، اعلام کرد که «سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی در ساخت واحدهای مسکن مهر نداشته و هیچ مهندس ناظری هم از سوی این سازمان برای واحدهای مسکن مهر معرفی نشده‌اند».

پیش از او، اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی نیز بدون ارائه جزئیات گفت که بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله اخیر غرب کشور، متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده‌است.

در همین حال، همزمان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس شورای اسلامی از صدور حکم بازداشت برای پیمانکار بیمارستان نوساز تخریب‌شده در زلزله اسلام‌آباد غرب خبر داده است.

آقای فلاحت‌پیشه به خبرگزاری ایلنا گفته که «بیمارستان تخریب شده در اسلام‌آباد غرب به تازگی ساخته و افتتاح شده بود، شاهد بودیم که این بیمارستان در پی وقوع زلزله تخریب شد و این در حالی بود که بیمارستان امام خمینی با وجود قدمتی چندین دهه‌ای خسارتی جدی به خود ندید.»

آن‌طور که وی خبر داده، «در پی این مسئله، مدعی‌العموم حکم بازداشت پیمانکار این بیمارستان را صادر کرده‌است.»

با این حال شماری از هواداران محمود احمدی‌نژاد نیز در شبکه‌های اجتماعی از طرح مسکن مهر حمایت کرده و نوشته‌اند در صورت ساخته‌نشدن این خانه‌ها در نقاط آسیب‌دیده بر اثر زلزله، شمار قربانیان بیشتر می‌بود.

XS
SM
MD
LG