لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

ابراز نگرانی از وضعیت سلامت احمدرضا جلالی، پزشک محکوم به اعدام


احمدرضا جلالی،پزشک و پژوهشگر زندانی در ایران
احمدرضا جلالی،پزشک و پژوهشگر زندانی در ایران

وکیل احمدرضا جلالی،پزشک و پژوهشگر زندانی در ایران، روز دوشنبه، در گفتگو با شبکه تلویزیون «وی آر تی» بلژیک از وضعیت سلامت موکلش ابراز نگرانی کرد.

این استاد مهمان دانشگاه «وی یو ب» در بروکسل،پایتخت بلژیک، به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده و دیوان عالی ایران نیز آن را تایید کرده است. این حکم با اعتراض گسترده سازمان‌ها و کار‌شناسان حقوق بشری سازمان ملل روبرو شده است.

زهیر شهاوی،وکیل آقای جلالی در بلژیک، گفت آقای جلالی دو سال است تحت فشار روانی بوده و وضعیت جسمانی نامساعدی دارد.

وکیل آقای جلالی افزود وی به شدت بیمار است و ده کیلو وزن کم کرده است.

احمدرضا جلالی که دارای اقامت سوئد است و به عنوان پژوهشگر با دانشگاه پیرمنتو در ایتالیا همکاری داشته، در اردیبهشت سال ۹۵، زمانی که به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد.

ویدا مهران‌نیا، همسر آقای جلالی، که مقیم سوئد است اخیرا در نامه‌ای به حسن روحانی، از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا دیر نشده، هیئتی بی‌طرف را برای بررسی «نقض حقوق شهروندی» احمدرضا جلالی توسط وزارت اطلاعات تشکیل دهد.

وی با اشاره به پخش فیلم «اعترافات» همسرش از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، گفت که بازجویان وزارت اطلاعات، همسرش را در انفرادی بند ۲۰۹ به آزار و اذیت کودکان‌شان تهدید کرده‌‌اند تا تحت فشار با «تقطیع مطالب جعلی و دروغین» فیلم «تیشه بر ریشه» را تهیه کنند.

آقای جلالی در فایلی صوتی که صحت آن به تایید اعضای خانواده‌اش رسیده است، گفته که اعترافات وی تحت فشار بوده و هیچ‌گونه دسترسی به وکیل یا بازپرس نداشته است.

بخش اعترافات تلویزیونی از روش‌های مرسوم جمهوری اسلامی برای تحت فشار قرار دادن زندانیان سیاسی است و بسیاری از نهادها و فعالان حقوق بشری چنین اعترافاتی را فاقد وجاهت می‌دانند.

پیشتر در سال ۹۱، زمانی که جمهوری اسلامی اعترافات تلویزیونی ۱۲ متهم به دست داشتن در ترور کارشناسان هسته‌ای خود را پخش کرد، عفو بین‌الملل به شدت از این اقدام انتقاد کرده و تأکید کرده بود که پخش اعترافات تلویزیونی، با ماده ۱۴ معاهده بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مغایرت دارد و حقوق متهمان و مظنونان را نقض می‌کند.

در عین حال اظهاراتی که احمدرضا جلالی در این نوار ویدئویی ضبط شده ابراز می‌کند، مشابه اظهاراتی است که دادستان تهران در آبان ماه امسال از جلسه دادگاه آقای جلالی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی نقل کرد.

با استفاده از روزنامه لو سار بلزیک و رادیو فردا ف.پ
XS
SM
MD
LG