لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

ژن فرزند آینده خود را اصلاح کنید !


چه بسا روزی فرا می رسد که هر کسی بتواند رنگ چشم و يا اندازه ی قد کودک خود را هم انتخاب کند.
چه بسا روزی فرا می رسد که هر کسی بتواند رنگ چشم و يا اندازه ی قد کودک خود را هم انتخاب کند.
پدر و مادری که نگران تولد فرزندی هستند که ممکن است در آينده به برخی از بيماری های ژنتیکی خانواده های آن ها دچار شود می توانند به آزمايشگاه بروند و پیش از بارداری تلاش کنند تا کودکشان در آینده سالم به دنیا بیاید.

هم اکنون متخصصان ژنتيک با اسپرم مرد و تخمک زن و به شکل آزمايشگاهی می توانند چند مدل بارور شده آماده کنند. سپس با معاينه بر روی دی-ان-ای آن ها هر کدام را که به هيچ يک از بيماری های خانواده اش دچار نيست را انتخاب کنند و مدل بارور شده را به رحم زن انتقال دهند تا به جنين تبديل شود.

جنین پس از نه ماه و بدون مشکلات جانبی متولد خواهد شد خانواده او می توانند آسوده باشند؛ این کودک مثلا به نوعی سرطان که در خانواده های آن ها ژنتيکی بوده است دچار نخواهد شد.

با اين همه متخصصان نگرانند، که اين روش در همه موارد کار ساز نباشد و ممکن است حتی مشکلات ديگری با خود به همراه بياورد.

برای نمونه بيماری آسم هم، که نوعی بيماری ژنتيکی است، قابل تشخيص در مدل های بارور شده آزمايشگاهی نيست.

امروزه محققان تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا با پيشرفت در روش باروری آزمايشگاهی بتوانند حتی بيماری ها يا نارسايی های جسمی ساده تر را هم بر طرف کنند. چه بسا روزی فرا می رسد که هر کسی بتواند رنگ چشم و يا اندازه ی قد کودک خود را هم انتخاب کند.

مسئولان سازمان پزشکی بريتانيا که چند ماهی است به متخصصات بريتانيايی اجازه داده اند تا اين روش را به کار گيرند می گويند: «بايد با استفاده از آخرين پيشرفت های پزشکی، انسان را از بيماری هايش نجات داد. ولی کماکان نگران هستيم که برخی بيانديشند اين روش، راهی برای توليد سفارشی کودک است. تفاوت بزرگی است بين کسانی که می خواهند کودکشان به سرطان دچار نشود و آن دسته از مردم که می خواهند کودکشان چشمان آبی داشته باشد.»

يونانيان باستان اسطوره ای دارند به نام پاندورا؛ به گمان يونانيان، هزاران سال پيش، پاندورا اولين زنی بود که خدای خدايان زئوس برای کيفر دادن انسان آفريد.

اين زن افسانه ای در ميان جهيزيه اش صندوقی داشت که هميشه در آن بسته بود. ولی روزی در اين صندوق باز شد و تمام بدبختی های زمينی که زئوس در آن صندوق گذاشته بود بيرون آمدند و به تمام جهان سرايت کردند.

خدای خدايان در آن صندوق ولی چيز ديگری هم گذاشته بود : اميد. محققان امروز نگرانند که روش های ژنتيکی آن ها مانند باز کردن صندوق پاندورا است : شايد شوم ولی چه بسا که تنها راه نجات.
XS
SM
MD
LG