لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

آزمايش هسته ای کره شمالی و برنامه اتمی ايران


مراسم جشن در کره شمالی به مناسبت انجام آزمايش هسته ای
مراسم جشن در کره شمالی به مناسبت انجام آزمايش هسته ای



قدرت های بزرگ جهان یک صدا آزمایش هسته ای کره شمالی را محکوم کردند. پس از این آزمایش، بحث تحریم کره شمالی مطرح شد و هم اکنون نیز موضوع آغاز مذاکرات شش جانبه بر سر پایان دادن به برنامه هسته ای کره شمالی مطرح است.



تلاش ناموفق کشورهای بزرگ جهان برای متوقف کردن برنامه سلاح هسته ای کره شمالی، اکنون جای خود را به تلاش برای پیشگیری از مسابقه تسلیحاتی و ایجاد یک بازار هسته ای داده است.



اما کارشناسان می گویند آزمایش هسته ای کره شمالی، احتمالا بر محاسبات ایران و بر مذاکرات این کشور بر سر برنامه هسته ای با غرب تاثیر خواهد داشت.



دیوید آلبرایت، مدیر موسسه علوم و امنیت بین المللی و بازرس پیشین تسلیحاتی می گوید احتمال قوی تر شدن موضع ایران وجود دارد. آقای آلبرایت دو دلیل را برای این گفته خود برمی شمارد: یکی این که تحریم هایی که علیه کره شمالی تصویب شده، چندان شدید نیست.



به گفته وی، «اگر شدت تحریم در مقابل آزمایش بمب اتمی در این حد ضعیف باشد، طبیعتا تحریم های احتمالی علیه ایران، از این نیز کمتر خواهد بود و آنچنان فشار اقتصادی به ایران وارد نمی کند.»


مشکل این است که معلوم نیست هدف ایالات متحده آمریکا دست یافتن به یک توافق پایدار است یا سیاست اصلی آن، تغییر رژیم ایران است


ديويد آلبرايت




دلیل دیگر به گفته دیوید آلبرایت این است که در عمل، تحریم ها علیه کره شمالی ممکن است به همان شدت اعلام شده هم اعمال نشوند:«مثلا چین و کره جنوبی ممکن است به این نتیجه برسند که بهتر است از اعمال اکید تحریم ها صرفنظر کنند تا اینکه در فروپاشی احتمالی کره شمالی نقشی داشته باشند.»



دیوید آلبرایت مذاکره مستقیم با کره شمالی را موثرترین راه مقابله با برنامه هسته ای این کشور می داند.



در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون، ريیس جمهوری پیشین آمریکا، مذاکره با کره شمالی، به یکی از سیاست های اصلی آمریکا در برخورد با این کشور تبدیل شد.



این سیاست در سال 1994، به امضای قراردادی میان آمریکا و کره شمالی منجر شد. اکنون بسیاری از مخالفان این سیاست، ادامه برنامه هسته ای کره شمالی را دلیلی بر شکست و ناکارآمدی مذاکره و ارایه مشوق ها به کره شمالی می دانند.



آیا وضعیت کنونی کره شمالی ناشی از سیاست باصطلاح شکست خورده دولت کلینتون است و آیا می توان به این دلیل سیاست گفتگو با ایران را محکوم به شکست دانست؟



دیوید آلبرایت می گوید گفت وگو با کره شمالی در دوران کلینتون توانست برنامه هسته ای کره شمالی را چند سال متوقف کند و جلو فرآوری پلوتونیوم این کشور را بگیرد.



آقای آلبرایت انتقادها به این سیاست دوران کلینتون را سیاسی می داند و این استدلال را «مضحک» توصیف می کند: « اما درسی که متاسفانه ایران از این مساله می گیرد این است که کره شمالی مورد حمله قرار نمی گیرد چون بمب اتمی دارد و نتیجه می گیرد که بدون سلاح هسته ای آسیب پذیرتر است.»



دیوید آلبرایت می گوید مشکل این است که معلوم نیست هدف ایالات متحده آمریکا دست یافتن به یک توافق پایدار است یا سیاست اصلی آن، تغییر رژیم ایران است.



این مساله، به گفته آقای آلبرایت، در میان کشورهایی مانند چین و روسیه نیز شک و تردیدهایی ایجاد کرده است. این تردیدها باعث بی عملی آنها می شود و برای ایران فضای مانور ایجاد می کند.


اساسا کره شمالی همسایگانش را تهدید نمی کند. کره شمالی بلند پروازی منطقه ای ندارد، کشور کوچکی است که توسط چند غول محاصره شده است. اما شرایط در خاورمیانه کاملا متفاوت است. اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، اسرايیل شدیدا احساس خطر خواهد کرد. مصر ممکن است نگران موقعیت خود در خاورمیانه باشد. خاورمیانه منطقه ای ست که چندین قدرت در آن برای نفوذ منطقه ای با هم رقابت می کنند
ديويد آلبرايت


کارشناسان بسیاری از امکان گسترش مسابقه تسلیحاتی در میان همسایگان کره شمالی، پس از آزمایش هسته ای این کشور ابراز نگرانی کرده اند.



ژاپن کشوری با هزاران کيلو پولوتونیوم می تواند تنها در عرض چند ماه بمب اتمی تولید کند. کره جنوبی دو سال پیش آزمایش های محدودی را آغاز و بعدا آن را متوقف کرد.



کاندالیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در سفر چندی پیش خود به سئول پایتخت کره جنوبی، بر تعهد آمریکا برای دفاع هر چه گسترده تر و همکاری های بیشتر با کره جنوبی تاکید کرد و گفت: «اتحاد میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری کره، یکی از پایه های محکم ثبات و امنیت شبه جزیره کره و سراسر این منطقه است.»



اما دیوید آلبرایت برنامه هسته ای ایران و قصد احتمالی ایران در تولید سلاح هسته ای را خطر بزرگ تری در دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی می داند: «اساسا کره شمالی همسایگانش را تهدید نمی کند. کره شمالی بلند پروازی منطقه ای ندارد، کشور کوچکی است که توسط چند غول محاصره شده است. اما شرایط در خاورمیانه کاملا متفاوت است. اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، اسرايیل شدیدا احساس خطر خواهد کرد. مصر ممکن است نگران موقعیت خود در خاورمیانه باشد. خاورمیانه منطقه ای ست که چندین قدرت در آن برای نفوذ منطقه ای با هم رقابت می کنند.»



دیوید آلبرایت بازرس پیشین تسلیحاتی سازمان ملل متحد می گوید حل مشکلی مانند کره شمالی در آسیای جنوب شرقی به مراتب ساده تر از حل مشکل مشابه در خاورمیانه خواهد بود.


XS
SM
MD
LG