لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۸

پلیس سیستان و بلوچستان: با مامور ضارب تبعه افغانستان برخورد شد


تصویری از ویدیوی برخورد مامور نیروی انتظامی با تبعه افغان
تصویری از ویدیوی برخورد مامور نیروی انتظامی با تبعه افغان

پلیس سیستان و بلوچستان اعلام کرد با ماموری که به یک راننده کامیون تبعه افغانستان سیلی زده بود، برخورد شده است.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس سیستان و بلوچستان این خبر را پس از انتشار ویدیویی از درگیری یک مامور راهنمایی و رانندگی با یک راننده جوان تبعه افغانستان در فضای مجازی اعلام کرد.

بر اساس اعلام پلیس، «مامور ضارب موقتاً از کار تعلیق و به منظور رسیدگی به موضوع در اختیار بازرسی» قرار گرفته است.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس سیستان و بلوچستان، اقدام مامور خاطی را «غیرقانونی» و «غیرقابل قبول» خوانده، اما در عین حال ادعا کرده که راننده کامیون تبعه افغانستان نیز به وی پیشنهاد «رشوه» داده بود.

بر اساس گزارش این مرکز، راننده کامیون، «پس از درخواست پلیس برای ارائه مدارک هویتی، به‌ همراه برگه‌ای، مبلغ ۳۰ هزار تومان (سه عدد اسکناس ۱۰ هزار تومنی) به مامور می‌دهد.»

پلیس سیستان و بلوچستان افزوده که پس از پیشنهاد رشوه، «مامور قصد بردن او به پاسگاه و پرونده کردن این اقدام کرده و با اشاره به لباس و درجه‌اش مبنی بر اینکه به پلیس رشوه می‌دهی، متاسفانه در سایه مشاجره زبانی بین دوطرف، اقدام به سیلی‌ زدن می‌کند.»

اظهارات پلیس سیستان و بلوچستان در این زمینه در حالی بیان شده که در ویدیوی منتشرشده از این صحنه، مشخص نیست که راننده به مامور پلیس، برگه‌ای ارائه می‌کند.

این برای نخستین‌بار نیست که یک مامور پلیس در ایران با یک تبعه افغانستان چنین برخوردی می‌کند.

پیش‌تر نیز بارها تصاویر و ویدیوهایی از برخورد تحقیرآمیز ماموران نیروی انتظامی با اتباع غیرقانونی افغانستان در ایران منتشر شده بود.

آذرماه سال ۹۳ رسانه‌ها در ایران، ویدیویی از این دست را منتشر کردند و از جمله وب‌سایت خبرآنلاین نوشت، برخوردهای «توهین‌آمیز» یک افسر نیروی انتظامی با مهاجران غیرقانونی افغانستان که در ایران دستگیر شده بودند، «در حدی» بود که «شخصیت ایشان را به بدترین وجه ممکن خُرد» می‌کرد.

این وب‌سایت، برخورد این مامور پلیس با این افراد را فاقد «انسانیت» توصیف کرده و افزوده که «افسر مزبور در این کلیپ به جز دشنام‌ها، گاهی از همه می‌خواهد که دست‌ها را جلوی صورت‌شان گرفته و به نشانه احترام به وی، رکوع کنند؛ آن هم نه یک بار، بلکه چندین بار.»

این افسر، «پس از کلی توهین» به بازداشت‌شدگان افغان که پیر و جوان در میان آنها دیده می‌شود، «از جمع می‌خواهد که همگی بگویند سرکار دوستت داریم و همه این کار را می‌کنند.»

این گزارش اضافه کرده که «حتی اگر شخصیت این مهاجران برای تان مهم نیست؛ حتی اگر مسائل انسانی را به دیده اغماض می‌نگرید...دست‌کم برای پیشگیری از رفتن آبروی مان نزد جهانیان و برای آنکه دیگران از میزان نژادپرستی و ستم‌مان به مظلومان آگاه نشوند، با چنین رفتارهایی برخورد مناسب انجام داده و مانع از تکرار آنها شوید.»

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در خرداد ماه سال ۹۶ درباره جمعیت مهاجران در ایران، بیشترین اتباع مهاجر در ایران را افغان‌ها با جمعیتی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تشکیل می‌دهند.

این مهاجران که بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی و قم، زندگی می‌کنند، دارای فرهنگ و زبان مشترکی با مردم ایران بوده و در کشور به طور عمده به کارهای سخت مشغول می‌شوند.

در سال‌های اخیر و با گسترش شبکه‌های اجتماعی، طبقه متوسط ایرانی نسبت به برخوردهای تحقیرآمیز با افغان‌ها، ممانعت از تحصیل فرزندان آنها در مدارس ایران، خودداری از صدور مدارک هویتی برای فرزندان مادران ایرانی و پدران افغان و نگاه یکدست به افغان‌ها به عنوان «مجرم»، حساسیت نشان می‌دهد.

به دنبال حمایت جمهوری اسلامی از بشار اسد در جنگ داخلی سوریه و اعزام شمار قابل توجهی از افغان‌های شیعه مقیم ایران در قالب لشکر فاطمیون به این کشور، علی خامنه‌ای برای رسیدگی به وضعیت و مشکلات آنها دستوراتی صادر کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی، اوایل فروردین ‌ماه سال ۹۵ در دیدار شماری از خانواده «مدافع حرم لشکر فاطمیون» که درباره وضعیت اقامت و تحصیل فرزندان‌‌شان مشکلاتی داشتند، این وعده را مطرح کرده بود.

پیش از این بارها اخبار تأیید نشده‌‌ای مبنی بر اینکه اعضای تیپ فاطمیون در ازای دریافت کارت اقامت و حتی وجه نقدی ماهیانه حاضر به اعزام به سوریه می ‌شوند منتشر شده بود.

بهمن ماه سال گذشته، پیتر بوکائرت، مدیر بخش امور اضطراری سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته بود «حکومت ایران علاوه بر دادن مشوق‌هايی به مهاجران افغان برای رفتن به جنگ سوریه، برخی از آنها را به زور اعزام می‌کند.»

به گفته وی «تعدادی از این افراد گفته‌اند که حکومت ایران تهدیدشان کرده است در صورت نرفتن به سوریه از ایران اخراج خواهند شد.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی می‌گوید افغان‌های شیعه‌مذهب تیپ فاطمیون، برای حفاظت از اماکن مقدس شیعیان در برابر تندروهای سنی مثل گروه «خلافت اسلامی» به طور داوطلبانه در جنگ سوریه شرکت می‌کنند.

روزنامه مردمسالاری در تیرماه سال ۹۱ نامه‌ای از یک دختر افغان به مردم ایران منتشر کرده بود که پس از ترک ایران، آن را نوشته است.

ساره‌گل در این نامه با تشکر از ایران و ایرانی‌ها نوشته بود: «بد و خوب در هر قومی هست. همه افغانی‌ها تجاوزگر و جنایتکار نیستند. خائن، و {...} نیستند. مثلا برادر و پدر من برای بزرگ کردن من در خاک خوب شما، یک عمر و روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت کار توانفرسا و کارگری کردند و دست از پا خطا نکردند.»

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، میزان‌نیوز و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG