لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۱

پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش ایران برای تدریس زبان روسی به عنوان زبان دوم


وزیر آموزش و پرورش ایران در سفر به مسکو از برنامه دولت برای «شکستن انحصار» آموزش زبان انگلیسی در مدارس خبر داد و خواستار آموزش زبان روسی و فارسی در مدارس دو کشور به عنوان زبان دوم شد.

گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد بطحایی روز پنج شنبه در دیدار با ویاچسلاو نیکونوف، رئیس کمیته آموزش و علوم دومای روسیه، گفت: «دولت ایران قصد دارد انحصار زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم شکسته شود و سایر زبان‌ها به ویژه زبان روسی نیز در ایران گسترش یابد».

آقای بطحایی که به مسکو سفر کرده همچنین گفت که این موضوع را با وزیر آموزش و پرورش روسیه مطرح کرده است.

وزیر آموزش و پرورش در توئیتر خود نیز نوشت که آموزش زبان روسی در ایران منوط به آموزش زبان فارسی در روسیه است و قرار است موضوع آموزش زبان‌های روسی و فارسی در مدارس دو کشور در تفاهم نامه‌ای دنبال شود.

وی اضافه کرد: «تلاش می‌کنیم آموزش زبان های خارجی در مدارس متنوع شود و براساس قانون، شرایط آموزش زبان های فرانسوی، آلمانی، روسی و اسپانیایی در کنار زبان انگلیسی فراهم شود».

رهبر جمهوری اسلامی دو سال پیش از ترویج زبان انگلیسی در کشور و گسترش دامنه آموزش آن انتقاد کرده بود.

آیت الله خامنه‌ای گفته بود: «متأسفانه در برخی مواقع به جای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می‌شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است».

یک روز پس از این سخنان، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، زبان انگلیسی را «زبان علم» نامید و در عین حال از وزارت آموزش‌ و پرورش خواست تا وضعیت آموزش زبان‌های خارجی در مدارس را به «لحاظ کمی و کیفی» بررسی کرده و گزارش آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

در مقابل صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، ضمن انتقاد از این سخنان اعلام کرد که آموزش زبان خارجی «گاهی چهره نفوذ پیدا می‌کند».

پیش از این انتقادهایی نیز از نحوه آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران مطرح شده است.

از جمله سایت عصر ایران نظام آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران را «عقب افتاده و ناکارآمد» خوانده و نوشته بود کسانی که در مدارس ایران این زبان را می‌خوانند «نه می‌توانند به انگلیسی حرف بزنند، نه بنویسند، نه بخوانند و نه حتی بتوانند یک فیلم انگلیسی را تماشا کنند و متوجه شوند».

XS
SM
MD
LG