لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

حسن روحانی: توافق هسته‌ای از این پس میان ایران و پنج کشور دیگر است


رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به تصمیم آقای ترامپ گفت که «یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است».
رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به تصمیم آقای ترامپ گفت که «یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای شرط گذاشت که تهران برای ادامه پایبندی خود به برجام باید از دیگر طرف‌های این توافق تضمین بگیرد که منافع آن تامین خواهد شد.

اظهارات روحانی شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت دقایقی پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از برجام در خبرگزاری‌ ایسنا بازتاب یافته است که در آن ایالات متحده را کشوری معرفی کرده که «هیچ گاه به تعهداتش پایبند نبوده است».

وی گفت: «ملت ایران طبق اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهد خود وفادار بوده و دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته عمل کرده است اما امروز شاهدیم که کشوری که به تعهدات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد چه کسی است... برجام یک توافق چندجانبه و بین‌المللی بوده؛ برجام توافقی است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفته است بنابراین آمریکا رسما امشب اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد».

رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به تصمیم آقای ترامپ گفت که «یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است» و در ادامه افزود: «از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه ۱+۵، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد».

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در کنار روسیه و چین که دیگر اضلاع برجام را تشکیل می‌دهند پیش از این نسبت به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای هشدار داده بودند. در این راستا رئیس‌جمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان و وزیر خارجه بریتانیا سفرهایی به واشنگتن داشتند تا با دونالد ترامپ در این باره گفت‌وگو کنند.

سه کشور یادشده در عین حال تاکید کرده‌اند که باید با برنامه موشکی ایران و سیاست‌هایش در منطقه مقابله کنند، شروطی که رئیس‌جمهوری آمریکا برای ماندن در برجام تعیین کرده بود، اما ایران مذاکره درباره این موضوعات را رد کرده است.

حسن روحانی در ادامه سخنانش گفت: «ما ظرف چند هفته آینده ضمن مذاکره با کشورهای اروپایی، روسیه و چین، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم. اگر در پایان این مدت کوتاه به این نتیجه برسیم که با همکاری پنج کشور عضو برجام می‌توانیم به هر آنچه که منافع ملت ایران بوده برسیم، علی‌رغم حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به سمت ثبات در منطقه قدم‌های خود را برداریم. ولی اگر دیدیم که چنین نیست من در گفت‌وگویی با مردم کشورمان ایران موضع‌مان را به اطلاع آنان خواهم رساند».

وی اعلام خروج آمریکا از برجام را یک «جنگ روانی» نامید که با هدف «فشار اقتصادی» بر ایران انجام شد و خطاب به مردم ایران گفت که «هیچ‌گونه نگرانی برای آینده کشور نداشته باشند» چرا که تهران «از هفته‌ها و ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده بود که ترامپ وفادار به تعهدات بین‌المللی و از جمله برجام نیست و تصمیم‌های لازم را برای مسائل اقتصادی اتخاذ کرده است».

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، اعلام کرده که بر اساس تصمیم جدید دولت آمریکا درباره ایران، بستن هیچ قرارداد جدیدی با این کشور مجاز نیست و شرکت‌های اروپایی برای لغو قراردادهای فعلی‌شان با ایران ۹۰ تا ۱۸۰ روز فرصت خواهند داشت.‎

اما آقای روحانی می‌گوید که «رشد اقتصادی ایران ادامه خواهد داشت، آرامش بازار ادامه خواهد یافت و ارز مورد نیاز کشور به خوبی تامین خواهد شد».

وی در نهایت عنوان کرد که به سازمان انرژی اتمی دستور داده است که در صورت نیاز غنی‌سازی صنعتی را بدون محدودیت آغاز کند اما تهران برای اجرایی کردن این تصمیم چند هفته صبر می‌کند تا با کشورهایی که پای برجام را امضا کرده‌اند و به آن وفادار مانده‌اند، مذاکره کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG