لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

عربستان دو صیاد ایرانی را آزاد کرد


مدیر روابط عمومی شیلات بوشهر خبر داد دو صیاد ساکن جزیره خارگ که سال گذشته توسط گارد ساحلی عربستان سعودی دستگیر شده بودند، روز جمعه ۲۸ اردیبهشت، آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اردشیر یاراحمدی گفت که قایق این صیادان ششم آبان ۹۶ براثر جزر و مد دریا وارد مرزهای کشورعربستان شده و آنان دستگیر شده بودند.

وی خبر داد که این صیادان پس از طی دوره محکومیت و «بر اساس رایزنی‌های مسئولان وزارت خارجه» دو کشور آزاد و صبح جمعه وارد آبهای جزیره خارگ شدند.

رسانه‌های ایران پیش از این نام این دو صیاد را محمد اکبری و مهرزاد نصیب‌زاده اعلام کرده بودند.

به گفته آقای یاراحمدی، بر اساس قانون صیادانی که به دلیل ورود اشتباه به آب‌های عربستان سعودی دستگیر می‌شوند باید مدتی در این کشور «توقیف باشند».

عبور شناورهای صیادی در مرزهای آبی که به توقیف این شناورها و بازداشت سرنشینان آنها منجر شده، در چند سال اخیر به تواتر در رسانه‌های ایران و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس گزارش شده و علاوه بر عربستان سعودی مقام‌های کویتی و قطری نیز هر از چندی از توقف شناورهای ایران و بازداشت سرنشینان آنها خبر داده‌اند.

از جمله بر اساس گزارش مقامات ایران درخرداد ماه سال گذشته پس از شلیک ماموران عربستان سعودی به سه قایق ماهیگیری ایرانی، یک صیاد کشته و سه صیاد دیگر بازداشت شده بودند.

وزارت امنیت عربستان اما در روایتی متفاوت از این رویداد اعلام کرده بود که بازداشت‌شدگان «عضو سپاه پاسداران» هستند و سوار بر «یک قایق حامل سلاح» به سکوهای نفتی مرجان متعلق به این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند. موضوعی که مقام‌های ایرانی آن را تکذیب کرده‌اند.

به دنبال این اتفاق فعالیت کشتی‌های ماهیگیری در استان بوشهر تا مدتی متوقف شد. درباره وضعیت این صیادان گزارش جدیدی منتشر نشده است.

یک ماه بعد یک شناور صیادی عربستان سعودی به دلیل ورود به آب‌های ایران، توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران متوقف شد.

در آن زمان اعلام شد که این شناور صیادی چهار سرنشین داشته و هر چهار تن توسط نیروی دریایی سپاه بازداشت شده‌اند.

دو هفته بعد نیز در رویدادی دیگر رسانه‌های ایران از توقف یک شناور صیادی دیگر و بازداشت پنج خدمه آن در نزدیکی جزیره فارسی خبر دادند.

در هر دو رویداد افراد بازداشت‌شده اتباع هندی معرفی شدند و ایران اعلام کرده بود که درباره آنها بر اساس «رفتار متقابل» عربستان سعودی با ملوانان بازداشت‌شده ایرانی، تصمیم‌گیری خواهد شد.

درباره آزادی یا ادامه بازداشت این صیادان نیز اخیرا گزارشی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG