لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۲

مقام قصایی ایران: صدور حکم برای ۲۱ پرونده «حقوق‌های نجومی»


رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از صدور حکم برای ۲۱ پرونده حقوق مدیران دولتی موسوم به «حقوق‌های نجومی» خبر داد و گفت که برخی از این افراد به زندان، جریمه و بازگرداندن این حقوق‌ها محکوم شده‌اند.

عباس پوریانی روز جمعه ۴ خرداد در مصاحبه با خبرگزاری میزان گفت که برای ۴۲ پرونده مربوط به «حقوق‌های نجومی» کیفرخواست صادر شده است.

به گفته آقای پوریانی، دادگاه برای ۲۱ پرونده حکم صادر کرده که ۱۵ نفر محکوم و شش نفر تبرئه شده‌اند.

وی اضافه کرد: «برخی از این افراد محکوم به رد مال، مجازات حبس و جزای نقدی شده‌اند».

پیشتر غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، گفته بود که ۷۰ نفر در ارتباط با پرونده موسوم به «حقوق‌های نجومی» احضار شده‌اند.

موضوع حقوق بالای برخی از مدیران دولت حسن روحانی سال ۹۵ و با انتشار فیش‌های حقوقی مدیر عامل صندوق توسعه ملی و مدیران برخی از بانک‌ها در رسانه‌های اصول‌گرا افشا شد.

درباره تعداد مدیرانی که حقوق‌های بالا دریافت کرده‌اند، رقم‌های متفاوتی مطرح شده است.

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور‌، روز سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۶ اعلام کرده بود ۳۹۷ مدیر که ۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان حقوق «غیرمتعارف» دریافت کرده بودند، همه این مبلغ را به خزانه بازگرداندند.

با این همه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، در آذر ماه ۹۵ گفته بود که از میان پرونده‌های بررسی شده، تنها «چهار نفر حقوق غیرمتعارف» داشته‌اند.

او اما در مرداد ماه ۹۵ گفت که «حدود ۴۰ نفر از مدیران حقوق غیرمتعارف» دریافت کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیشتر این آمار را «۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر» عنوان کرده بود.

آقای روحانی همچنین اعلام کرده بود که «پرداخت‌های غیرمتعارف محدود به قوه مجریه نیست».

از سویی علی مطهری، نایب رئیس مجلس، می‌گوید که در برخی نهاد‌های دیگر از جمله ستاد اجرایی فرمان امام‌، نهاد اقتصادی و مالی تحت نظر آیت‌الله خامنه‌ای، نیز «این موضوع وجود دارد».

صدور کیفرخواست برای ۱۲ پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران

مدتی پس از پرونده موسوم به «حقوق‌های نجومی»، گزارشی از «تخفیف ویژه بیش از ۵۰ درصد» شهرداری در واگذاری خانه‌های گران قیمت به برخی از افراد منتشر و این موضوع به «املاک نجومی» مشهور شد.

بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، ‌شهرداری تهران به «تخلف» بیش از دو هزار میلیارد تومان در فروش املاک خود به اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری، برخی از خبرنگاران صدا و سیما و تعاونی مسکن قوه قضائیه متهم شده بود.

در همین حال رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران روز جمعه خبر داد که برای ۱۲ پرونده مربوط به واگذاری املاک شهرداری کیفرخواست صادر شده است.

به گفته آقای پوریانی، این پرونده‌ها به مجتمع قضایی کارکنان دولت ارجاع شده اما هنوز برای آن‌ها حکمی صادر نشده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، ‌دادستان تهران، در دی ماه ۹۵ گفته بود که ۶۶ نفر در پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران احضار شده‌اند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز گفته بود که باید ۴۵ قرارداد واگذاری باطل شود و تخفیف‌های داده شده به ۱۵۰ نفر نیز باید بازگردانده شود.

XS
SM
MD
LG