لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

سریال حذف فوتبال ایران از آسیا: نوجوانان، جوانان و امیدها


پس از حذف تیم‌های ملی فوتبال جوانان و امیدهای ایران، تیم ملی نوجوانان هم ناباورانه در مرحله مقدماتی آسیا حذف شد.

ایران یازده ماه قبل در جام جهانی نوجوانان به جمع هشت تیم برتر راه یافته بود. پیروزی با چهار گل مقابل آلمان و غلبه بر مکزیک، از نتایج درخشان ایران در جام جهانی بود.

عباس چمنیان همچنان سرمربی نوجوانان ایران است اما نسل تازه‌ای که او به میدان فرستاد، با نتایجی دور از انتظار از راهیابی به مرحله نهایی بازماندند.

ایران در دوره قبلی با عنوان نایب قهرمان آسیا سهمیه حضور در جام جهانی را به دست آورده بود، تیمی که پس از سه برد پیاپی در مرحله گروهی مقابل گینه، آلمان و کاستاریکا، در یک‌هشتم نهایی نیز مقابل مکزیک به پیروزی رسید و سرانجام با شکست در برابر اسپانیای پر ستاره، با شایستگی از جام جهانی کنار رفت.

این بار نوجوانان ایران در اولین دیدار آسیایی‌شان با دو گل مغلوب اندونزی شدند. گل دوم اندونزی به زیبایی و با دریبل متوالی بازیکنان ایران به ثمر رسید.

در دیدار دوم مقابل هندوستان نیز ایران با از دست دادن ضربه پنالتی، با تساوی بدون گل متوقف شد. دو نتیجه غیر قابل باور برای هواداران فوتبال در ایران.

شاگردان عباس چمنیان در بازی آخر پنج گل به ویتنام زدند اما این برد تشریفاتی مانع حذف ایران نبود.

در این گروه، هندوستان مقابل اندونزی به تساوی بدون گل رسید تا هر دو تیم صعود کنند. ایران و ویتنام هم از دور مسابقات کنار رفتند.

امسال ناکامی فوتبال ایران در رده‌های سنی پایه با حذف نوجوانان تکمیل شد. پیشتر تیم امید ایران هم در بازی‌های آسیایی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

امیدهای ایران فقط یک برد در برابر کره شمالی به دست آوردند و در سایر دیدارها، حتی موفق به گلزنی هم نشدند.

شکست عمدی امیدهای ایران مقابل میانمار برای عدم مواجهه با کره جنوبی، انتقاد شدید رسانه‌ها و اعضای خانواده فوتبال ایران را در پی داشت.

پیشتر تیم ملی جوانان هم با ناکامی از کسب پیروزی برابر سوریه و اردن، از صعود به مرحله بعدی بازمانده بود.

فدراسیون فوتبال در روزهایی که رییسش مهدی تاج درگیر ماجرای منع بکارگیری بازنشستگان دولتی است، هنوز واکنشی به سریال حذف تیم‌های پایه‌ای نشان نداده.

چمنیان سرمربی نوجوانان به خبرنگاران گفت: «تاکتیک‌های ما موثر بود و شرایط را به نفع ما تغییر داد اما شانس‌های مسلم‌مان گل نشد که نام آن هم شانس است. شرکت در این بازی‌ها درس بزرگی برای بازیکنان ایران بود.»

پسران ایران در شرایطی حذف شدند که تیم فوتبال دختران ایران در رده نوجوانان با کمترین توجه رسانه‌ای و با حداقل امکانات، راهی دور بعد قهرمانی آسیا شدند.

XS
SM
MD
LG