لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، یکشنبه در مجلس بررسی می‌شود


لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، مخالفانی جدی در مجلس دارد
لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، مخالفانی جدی در مجلس دارد

مجلس شورای اسلامی فردا، یکشنبه ۱۵ مهرماه، لایحه «پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم» را بررسی می‌کند.

بر اساس دستور جلسه هفتگی مجلس شورای اسلامی در این هفته، نخستین دستور جلسه مجلس در جلسه علنی فردا، بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌اللملی مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به «سی.اف.تی» است.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تایید کرد که بررسی این لایحه، روز یک‌شنبه با‌ آغاز به کار مجلس در صحن علنی آغاز می‌‌شود.

با این حال محمدابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به خبرگزاری تسنیم گفته است که «جلسه ویژه با حضور کارشناسانی از سه قوه» فردا پس از ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد.

لایحه سی‌اف‌تی یکی از چهار لایحه‌ای است که تصویب و اجرای آنها مانع از قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه کارگروه اقدام ویژه مالی، موسوم به اف‌ای‌تی‌اف، می‌شود.

بررسی و تصویب این لوایح در ماه‌های اخیر با اعتراض‌ گسترده محافظه‌کاران در ایران روبه‌رو شده است و مجلس در خرداد ماه به مسکوت گذاشتن موقت این لایحه رأی داد.

در آستانه بررسی مجدد این لایحه در صحن علنی مجلس، وب سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی ایران با انتشار سخنان پیشین او در مخالفت با تصویب این لوایح، طرحی گرافیکی را به تصویر کشید که کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف را به چاه فاضلاب تشبیه کرده است.

روز جمعه ۱۳ مهرماه نیز شماری از نمازگزاران نمازجمعه با در دست گرفتن دست‌نوشته‌ها و امضای طومارهایی،خواستار عدم تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی شدند.

محمد علی موحدی کرمانی، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و امام‌جمعه موقت تهران هم روز جمعه ابراز امیدواری کرده بود که این لایحه در مجلس رای نیاورد.

او پیش بینی‌کرده بود که حتی اگر نمایندگان مجلس به این لایحه رای مثبت دهند، شورای نگهبان این لایحه را رد کند.

موحدی کرمانی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در قبال اف‌ای‌تی‌اف «بیدار» است، تاکید کرده بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحت هر شرایطی با این لایحه مخالفت خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران در توضیح دلیل مخالفت خود با تصویب این لوایح و پیوستن ایران به کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف گفته بود: «این معاهده باعث می‌شود به طور مثال اگر ما بخواهیم به حزب الله، انصارلله و امثال آنها کمک کنیم، جلوی ما گرفته شود و غیر از این هم مسائلی خطرناک را به دنبال خواهد داشت.»

نمایندگان مخالف تصویب این لایحه در مجلس، پیش از این حتی تهدید کرده‌‌بودند در زمان مطرح شدن این لایحه با خروج هماهنگ از صحن مجلس که اصطلاحا آبستراکسیون نامیده می‌شود، مجلس را از حد نصاب انداخته و مانع از بررسی و تصویب این لایحه خواهند شد.

در مقابل، موافقان پیوستن ایران به این معاهده و تلاش برای بیرون آوردن نام ایران از فهرست سیاه، این کنوانسیون را سبب‌ساز شفافیت بیشتر و کاهش فساد می‌دانند و بر این باورند که حتی در صورت عزم اتحادیه اروپا برای یافتن راهی برای تداوم مبادلات پولی و بانکی با ایران، با وجود این مانع، کاری از طرف اروپایی برنمی‌آید.

به باور موافقان پیوستن ایران به این معاهده، سوریه و لبنان از جمله کشورهایی هستند که به اف‌ای‌تی‌اف پیوسته‌اند و نگرانی‌های مخالفان در این حوزه را غیرواقعی می‌پندارند.

بازار ارز در ایران که در ماه‌های گذشته با نوسانات شدیدی قیمتی و جهش بی‌سابقه‌ای روبرو بوده، نسبت به اخبار مرتبط با این لایحه و پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، بسیار حساس است.

لوایح چهارگانه‌ای که دولت حسن روحانی ظاهرا برای خروج از فهرست سیاه کارگروه اقدام ویژه مالی (اف‌ای‌تی‌اف) به مجلس ارائه کرده شامل لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی) بود که از آن میان، سرنوشت آخرین لایحه هنوز مشخص نشده است.

منابع: مهر، تسنیم، خانه ملت و رادیو فردا / آ.ن؛ س.ن/
XS
SM
MD
LG