لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

روحانی استعفای وزرای «راه و شهرسازی» و «صنعت، معدن و تجارت» را پذیرفت


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، شامگاه روز شنبه ۲۸ مهرماه ضمن پذیرش استعفای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد اسلامی و رضا رحمانی را به عنوان سرپرستان این وزارتخانه‌ها منصوب کرد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، صبح روز شنبه متن استعفانامه خود را منتشر ساخت و هماهنگ نبودن خود با «سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود کشور» را دلیل استعفای خود ذکر کرد.

وی تاکید کرده که «تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم‌های آمریکا» باعث زیر پا گذاشته شدن سه اصل «پایبندی به قانون»، «احترام به حقوق مالکیت» و «اقتصاد بازار رقابتی» شده است.

با این حال آقای روحانی در متن پذیرش استعفای آقای آخوندی به انتقادهای او از اقدامات دولت برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پاسخ نداده و تنها از اقدامات وی تشکر کرده است.

استعفای دو وزیر دولت در شرایطی پذیرفته شده که حسن روحانی باید جانشینان وزرای برکنار شده اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز به مجلس معرفی کند.

در همین حال خبرگزاری ایسنا به نقل از «منابع آگاه» خبر داد که قرار است حسن روحانی روز یکشنبه چهار وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند.

به گفته این خبرگزاری، فرهاد دژپسند، معاون سابق سازمان برنامه و بودجه، برای تصدی وزارت اقتصاد و محمد شریعتمداری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی خواهند شد.

پیش از استعفای محمد شریعتمداری و عباس آخوندی تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح این دو وزیر را ارائه کرده بودند.

اما در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال معرفی محمد شریعتمداری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد که برخی از نمایندگان مجلس با اشاره به مطرح بودن طرح استیضاح آقای شریعتمداری از این اقدام احتمالی دولت انتقاد کردند.

در این حال بازار گمانه‌زنی‌ها درباره جانشینان عباس آخوندی و محمد شریعتمداری در وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به زودی گرم خواهد شد.

محمد اسلامی، سرپرست وزارت راه و شهرسازی پیش از این سمت‌هایی چون معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و ‌ریاست هیئت مدیره شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مسضعفان را داشته است. وی همچنین ‌رئیس هیئت مدیره شرکت عمران و مسکن ایران بوده است.

رضا رحمانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیز معاون طرح و برنامه این وزارتخانه است و پیش از آن هم چند دوره نماینده تبریز در مجلس بوده است.

XS
SM
MD
LG