لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

کارنامه آبان ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آبان ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۵۶ ۳۰.۸.۱۳۹۷

آمادگی ۲۵ وکیل دادگستری برای دفاع از کارگران نیشکر هفت‌تپه

۲۵ تن از وكلای دادگستری ايران در بیانیه‌ای در حمايت از كارگران نیشکر هفت تپه اعلام کردند که احقاق حق این کارگران «مشروع و قانونی است و آنان بر اساس اصل ٢٧ قانون اساسی، حق اعتراض و تحصن دارند».

آنها در عین حال در بیانیه خود که روز چهارشنبه انتشار یافت،‌ «هر نوع برخورد قهر آميز و بازداشت و تهديد کارگران را خلاف قانون دانستند و آمادگي خود را برای دفاع و پذيرش وكالت آنها در مراجع قانونی و قضايی اعلام کردند».

در حال حاضر، اسماعیل‌ بخشی، محمد خنیفر، مسلم‌ آرمند و حسن‌ فاضلی،‌ نمایندگان کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در زندان به سر می برند. ۱۴ کارگر دیگری که همراه با آنان در روز یکشنبه بازداشت شده بودند،‌ با قرار کفالت آزاد شده اند.

از جمله وکلای امضا کننده بیانیه،‌ حسين احمدی نياز، يوسف مولايی، محمد علی جداری فروغی، محمد نجفی، ليلا علی كرمی، نعمت احمدی، مصطفی ترك همدانی، آناهيتا فراهانی، سارا علی محمد و ثريا فيضی هستند.

۱۶:۴۰ ۳۰.۸.۱۳۹۷

«اتهام مجهول امنیتی» مانع آزادی نمایندگاه کارگران نیشکر هفت‌تپه شد

وکیل مدافع کارگران بازداشتی نیشکر هفت‌تپه دلیل عدم آزادی و ادامه بازداشت موکلانش را وجود «یک اتهام مجهول امنیتی» اعلام کرد.

پیش از این برخی گزارش‌ها حاکی از آزادی اسماعیل‌ بخشی، محمد خنیفر، مسلم‌ آرمند و حسن‌ فاضلی همراه با سپیده قلیان، فعال مدنی، با قرار کفالت بود. این خبر از سوی خبرگزاری ایلنا و کانال اصلاح طلب امتداد اعلام شد اما ساعتی بعد،‌ شبکه های اجتماعی کارگران نیشکر هفت تپه و اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی آنان را تکذیب کردند.

در این ارتباط، اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشت که تا حدود ساعت سه بعدازظهر چهارشنبه «به رغم تبدیل قرار بازداشت به کفالت و آزادی، هیچیک از آنان آزاد نشده اند و اداره اطلاعات شوش اعلام کرده است چهار نماینده کارگران اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند، حسن فاضلی و فعال مدنی سپیده قلیانی تا اطلاع ثانوی همچنان در بازداشت خواهند ماند».

فرزانه زیلابی،‌ وکیل کارگران بازداشتی،‌ هم به کانال تلگرامی امتداد گفت: «در شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش، دو اتهام تحت عنوان اخلال در نظم عمومی به موجب ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی و نیز اتهام مجهول امنیتی متوجه موکلینش مطرح شده است».

این وکیل مدافع در مورد «اتهام مجعول امنیتی»‌ افزود: «برداشت شخصی بنده از صحبت‌های دادیار پرونده مبنی بر عدم اطلاع دقیق از عنوان اتهامی بازداشت‌شدگان، این است که به طبع وقتی دادیار از عنوان اتهامی اطلاع دقیق و موثق نداشته باشد، مدت تدوام بازداشت نیز چندان روشن نخواهد بود».

وی اشاره کرد که حتی تشریفات مربوط به صدور قرار کفالت برای موکلانش انجام شده و امیدواری‌ میان خانواده‌های زندانیان و کارگران شرکت ایجاد شده بود، اما «متاسفانه ظاهرا تصمیم بعدی دادیار شعبه اول مبنی بر این شد که این بازداشت تا اطلاع ثانوی ادامه داشته باشد».

خانم زیلابی اعلام کرد که «مدت تداوم بازداشت مشخص نیست» و با انتقاد از روند رسیدگی به پرونده موکلانش گفت:‌«ظاهرا جای مقام قضایی و ضابط دستگاه قضایی در این پرونده وارونه شده و ضابطین که به‌ذاته باید تحت امرو مقامات قضایی باشند، ابتدا تصمیم گرفته و مقام قضایی اقدام به اجرای این تصمیمات می‌کند».

به گفته فرزانه زیلابی،‌ «قرار عدم دسترسی وکیل به مطالعه پرونده» نیز صادر شده و او به این موضوع اعتراض کرده است.

۱۶:۲۹ ۳۰.۸.۱۳۹۷

یک تشکل کارگری از ورود نیروهای یگان ویژه به شهر شوش خبر داد

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که نیروی یگان ویژه از استان لرستان وارد شهر شوش شده است.

این تشکل صنفی به نقل از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه نوشت که نیروهای یگان ویژه استان لرستان در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی شهر شوش مستقر شده‌اند.

هنوز منابع رسمی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با هشدار به هر گونه «احتمال سرکوب اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، ورود نیروهای یگان ویژه استان لرستان به شهر شوش» را محکوم کرد.

نیروهای یگان ویژه پیش از این نیز در شهر شوش و نیشکر هفت‌تپه مستقر شده بودند اما روز یکشنبه شهر شوش را ترک کردند.

۱۳:۵۲ ۳۰.۸.۱۳۹۷

اخبار متناقض در مورد «آزادی» چهار نماینده بازداشتی کارگران نیشکر هفت‌تپه

همزمان با ادامه اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه در شوش، خبرگزاری ایلنا گزارش داد که پنج بازداشتی روز یکشنبه در این شهر،‌ شامل چهار نماینده کارگران، و سپیده قلیان، آزاد شدند.

کانال تلگرامی امتداد،‌ نزدیک به اصلاح طلبان،‌ نیز گزارش داد که دو هزار کارگر معترض «با تحصن در مقابل فرمانداری شوش و همراه با رایزنی‌های وکیل و نمایندگان کارگران با مسئولین این شهرستان، موفق به آزادی همکاران دربند خود شدند».

با این همه،‌ شبکه های اجتماعی متعلق به کارگران نیشکر هفت تپه و اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر آزادی را تکذیب کردند. اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشت که تا حدود ساعت سه بعدازظهر چهارشنبه «به رغم تبدیل قرار بازداشت به کفالت و آزادی، هیچیک از آنان آزاد نشده اند و اداره اطلاعات شوش اعلام کرده است چهار نماینده کارگران اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند، حسن فاضلی و فعال مدنی سپیده قلیانی تا اطلاع ثانوی همچنان در بازداشت خواهند ماند».

ساعاتی پیشتر،‌ سندیکای کارگران شرکت نيشكر هفت‌تپه اعلام کرده بود که با تبدیل قرار بازداشت به کفالت و آزادی این گروه موافقت شده است.

اسماعیل‌ بخشی، محمد خنیفر، مسلم‌ آرمند و حسن‌ فاضلی همراه با سپیده قلیان، فعال مدنی، روز یکشنبه به دست ماموران امنیتی بازداشت شده و پرونده آنان امنیتی اعلام شده بود. روز یکشنبه دست‌کم ۱۹ تن در شوش بازداشت شده بودند که پس از یک روز آزاد شدند.

همزمان با هفدهمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه در مقابل فرمانداری شوش، محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، اعلام کرده بود که «موضوع تجمع‌ها در جلساتی در وزارت کشور و همچنین در جلسه شورای امنیت کشور مطرح و قرار شد دستگاه قضایی تعامل بیشتری داشته باشد و کمک کند تا گره مشکلات این کارگران گشوده شود».

در این حال، بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی متعلق به کارگران نیشکر هفت‌تپه، آنها همچنان در کنار تاکید بر لزوم پرداخت ۴ ماه دستمزد معوقه خود،‌ خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی با نظارت شورای کارگری هستند. آنها این موضوع را مهمترین خواسته خود می‌دانند.

دولت حسن روحانی با این خواست مخالفت کرده است.

۱۳:۱۲ ۳۰.۸.۱۳۹۷

موافقت با تبدیل قرار بازداشت به کفالت و آزادی بازداشت شدگان هفت‌تپه

سندیکای کارگران نيشكر هفت_تپه روز چهارشنبه اعلام کرد که با تبدیل قرار بازداشت به کفالت و آزادی ۵ بازداشتی در شوش،‌ شامل چهار کارگر و سپیده قلیان، موافقت شده است.

اسماعیل‌ بخشی، محمد خنیفر، مسلم‌ آرمند و حسن‌_فاضلی همراه با سپیده_قلیان، فعال مدنی، روز یکشنبه به دست ماموران امنیتی بازداشت شده و پرونده آنان امنیتی اعلام شده بود.

در این ارتباط، فرزانه زیلابی،‌وکیل مدافع کارگران نیشکر هفت‌تپه در سخنانی که در کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه منتشر شد، گفت که بازداشت شدگان به «اخلال در نظم عمومی»‌متهم شده اند.

او اشاره کرد که این اتهام جزء جرایم امنیتی محسوب نمی شود.

۱۲:۲۱ ۳۰.۸.۱۳۹۷

هفدمین روز اعتراض در شوش؛‌ کارگران هفت‌تپه خواستار آزادی همکاران خود و تحقق مطالبات‌شان شدند

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه ضمن ادامه اعتصاب و راهپیمایی در شوش، در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و خواستار آزادی همکاران زندانی خود شدند.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی متعلق به کارگران نیشکر هفت‌تپه، ‌وضعیت اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند و حسن فاضلی، چهار تن از نمایندگان کارگران، روشن نیست.

پیشتر فرزانه زیلابی، وکیل کارگران، گفته بود که پرونده این کارگران امنیتی اعلام شده و او از محل نگهداری، وضعیت و سلامت موکلانش کاملا بی‌اطلاع است.

اما مصطفی نظری، دادستان عمومی و انقلاب شوش، در مصاحبه‌ با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است: «افراد غیرکارگر بازداشت شده‌اند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند».

این مقام قضایی همچنین عنوان کرده بود که اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه، به توصیف وی، باعث اخلال در نظم و آسایش مردم و ایجاد ترافیک در سطح شهر شوش شده بود.

پیشتر بر اساس فیلم‌هایی که قبل از این در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران، در سخنرانی‌های خود برای کارگران از آنان خواسته بود که آرامش خود را حفظ و به طور مسالمت آمیز راهپیمایی کنند.

در این حال، بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی متعلق به کارگران نیشکر هفت‌تپه، آنها در کنار تاکید بر لزوم پرداخت ۴ ماه دستمزد معوقه خود،‌ با اعلام آنچه بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی شرکت می‌نامند، خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری و یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی با نظارت شورای کارگری هستند. آنها این موضوع را مهمترین خواسته خود می‌دانند.

این خواسته تاکنون با پاسخ منفی مقام‌های دولت حسن روحانی مواجه شده است.

۰۳:۲۶ ۳۰.۸.۱۳۹۷

"اختلاف ۵۳ درصدی دستمزد کارگران با خط فقر"

یک عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار ایران گفت:‌ اختلاف ۵۳ درصدی میان دستمزد کارگران و خط فقر ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی اصلانی افزود: "کارگرانی را می‌شناسیم که از ساعت چهار تا شش و نیم صبح مسافرکشی می‌کنند. از ساعت هفت صبح تا چهار بعد از ظهر در کارگاه مشغول هستند و بعد از آن هم به دستفروشی مشغول می‌شوند تا بتوانند زندگی خود را بچرخانند. بنابراین آرامش و آسایشی در این زندگی نیست".

او با اشاره به تعیین حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال جاری به میزان یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان از سوی شورای عالی کار در سال گذشته افزود: "خط فقر طبق اعلام دولت در شهرهای بزرگ به سه میلیون تومان رسیده و فاصله زیادی هم میان درآمد کارگران با تورم ایجاد شده و فاصله میان درآمد با خط فقر برای کارگران به ۵۳ درصد رسیده است".

علی اصلانی اضافه کرد: در چنین وضعیتی تصور اینکه یک کارگر با یک خانواده چهار نفره در این تورم و با حقوقی که آن هم اگر به موقع پرداخت شود چگونه گذران زندگی می‌کند سخت است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار ایران گفت: زندگی کارگران این روزها با معجزه می‌گذرد؛ کارگری که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند برای اجاره خانه در حاشیه شهر، باید ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کند.

وی ادامه این روند را برای ۱۳ میلیون کارگر و ۵۳ میلیون نفر خانواده کارگری "نگران کننده" توصیف کرد.

در ماه های اخیر، شماری از تشکل های مستقل کارگری خواستار تعیین پنج میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران شده اند.

۰۳:۱۲ ۳۰.۸.۱۳۹۷

احراج ۴۰۰ کارگر از یک کارخانه خودروسازی در ارگ جدید بم

خبرگزاری ایلنا از اخراج ۴۰۰ کارگر یک کارخانه خودروسازی در ارگ جدید بم در دو ماه گذشته خبر داد.

این خبرگزاری به نام کارخانه اشاره نکرد ولی نوشت کهشروع فعالیت آن از سال ۱۳۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در شهر بم بوده است و حدود ۲۵۰۰ نیرو دارد.

مروری بر فعالیت شرکت ها در این منطقه نشان می دهد که شرکت خودرو سازان بم در سال ۱۳۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تاسیس شد.

در این ارتباط، هادی شهسوارپور، فرماندار شهرستان بم، به ایلنا گفت: این شرکت به دلیل تامین نشدن قطعات تولیدی و نوسانات نرخ ارز، از دو ماه پیش اقدام به "تعدیل نیروی کار" خود گرفته و این موضوع از سوی فرمانداری به صورت جدی پیگیری می‌شود.

او اشاره کرد که بر اساس اعلام این شرکت خودروسازی حدود ۱۵۰۰ نیروی کار این واحد "برای کاهش هزینه‌ها تعدیل" خواهند شد.

۰۲:۵۷ ۳۰.۸.۱۳۹۷

مدیر اداره کل کار استان زنجان: پیگیر مطالبات کارگران روغن نباتی جهان هستیم

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان از پیگیری وضعیت کارگران روغن نباتی جهان خبر داد. این کارگران در چند روز گذشته برای پیگیری مطالبات خود در مقابل ساختمان استانداری زنجان تجمع کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدرضا یوسفی با تایید معوقات مزدی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان، درباره اعتراض آنان گفت: "کارگران این کارخانه مدت هاست در پیگیری مطالبات مزدی به حق خود دست به اعتراض صنفی می‌زنند".

بر اساس گزارش ها، پنج ماه دستمزد کارگران کارخانه روغن نباتی جهان پرداخت نشده است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان بخشی از مشکلات روغن نباتی جهان را ناشی از مشکلات مدیریتی دانست و افزود: کارگران خواستار تغییر مدیریت کارخانه هستند.

به گفته وی؛ در صورتی که کارفرما بخواهد نسبت به تصمیمات قانونی که در جلسه روز چهارشنبه گرفته می‌شود خلف وعده کند، کمیسیون کارگری چاره‌ای جزء استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود ندارد و به صورت جدی به دنبال تغییر مدیریت شرکت خواهد بود.

۰۲:۵۰ ۳۰.۸.۱۳۹۷

"چاره جوبی" دولت برای تحقق مطالبات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران

همزمان با ادامه راهپیمایی و تجمع کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، یک مقام دولتی روز سه شنبه از "چاره جویی برای مطالبات" آنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کریم یاوری، مدیرکل حمایت از اشتغال و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، که برای رسیدگی به "واحدهای مشکل دار استان خوزستان" به اهواز رفته است، گفت: "در جلسه‌ای در گروه صنعتی ملی فولاد به بررسی مشکلات کارگران پرداختیم که تامین مواد اولیه و شمش برای تولید میلگرد و همچنین علاوه بر حقوق آبان، دو ماه معوقه دستمزد، مطالباتی است که کارگران نسبت به آن اعتراض دارند".

او با اعلام اینکه مسئولان این مجتمع موظفند محصولات خود را در بازار به فروش برسانند، افزود که از محل فروش محصولات، بخشی از مطالبات کارگری پرداخت و نسبت به تهیه مواد اولیه اقدام خواهد شد.

این مقام دولتی اشاره کرد که تا هفته آینده یک ماه از حقوق معوقه کارگران ملی فولاد پرداخت می شود.

در روزهای اخیر، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اعتراض به توقف تولید در این مجتمع و پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد خود اعتصاب، راهپیمایی و تجمع کرده اند. پس از این اعتراض ها، یک ماه از دستمزدهای معوقه آنان پرداخت شد.

پرداخت نشدن دستمزدها تبدیل به یکی از مشکلات کارگری در ایران طی سال های اخیر به شمار می رود. این موضوع اعتراض های کارگری در مناطق مختلف ایران را به همراه داشته است.

در این حال، به نوشته فارس، کریم یاوری در مورد خواست چهار هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران برای بازگشت این مجتمع به دولت، آن را غیرممکن دانست.

بیشتر

XS
SM
MD
LG